Amiri M, Pourhosein R, Yosefi Afrashteh M, Khanabadi M, Motavallipor A. (2015). The effect of behavioral parent training on decreasing stress and improving parenting styles of mothers of children with externalized behavior problems.
Journal of Psychological Science.
14(53), 7-21.
URL:
http://psychologicalscience.ir/article-1-244-fa.html
امیری محسن، پورحسین رضا، یوسفی افراشته مجید، خانآبادی مهدی، متولیپور عباس. تأثیر آموزش رفتاری والدین در کاهش تنیدگی و بهبود شیوههای والدگری مادران دارای کودکانی که مشکلات رفتاری برونریزیشده دارند مجله علوم روانشناختی 1394; 14 (53) :21-7
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-244-fa.html
دانشگاه زنجان. ، amiri_tmu@yahoo.com
چکیده: (2437 مشاهده)
تنیدگی، والدگری و مشکلات روانشناختی والدین کودکان با مشکلات رفتاری اثرات مخربی بر گزارش والدین از شیوه فرزندپروری و همچنین رواندرستی آنها دارد، بدینجهت یکی از روشهای بهبود این مشکلات ارائه آموزشهای روانشناختی در زمینه مهارگری مشکلات رفتاری کودکان به والدین میباشد. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش رفتاری والدین به مادران کودکان با مشکلات برونریزیشده (پرخاشگری و قانونشکنی) در کاهش تنیدگی و بهبود شیوههای والدگری این مادران است. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود.
از اینرو تعداد 24 نفر از مادرانی که فرزندانشان با مشکلات رفتاری برونریزیشده شناسایی شده بودند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل همتاسازی شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای، فهرست رفتاری کودک، شاخص تنیدگی والدین و پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بود. آموزش رفتاری والدین در قالب نُه جلسه نود دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. در پایان، دو گروه پرسشنامههای مذکور را بهعنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر تأثیر کاربندی آزمایشی بر کاهش نمرههای شیوههای والدگری خودکامه و سهلگیر مادران و افزایش نمره شیوه والدگری مقتدرانه آنان بود (0/05>P)، همچنین تحلیلها نشانگر تأثیر کاربندی در کاهش، تنیدگی (0/05>P) مادران کودکان گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بود. یافتهها نشان میدهند که آموزش رفتاری به مادران، شیوههای تربیتی مادران را بهبود بخشیده و از به وجود آمدن آشفتگی در روابط والد- فرزندی و همچنین مشکلات هیجانی در مادران کودکان با مشکلات رفتاری برونریزیشده پیشگیری مینماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/4/29 | پذیرش: 1398/4/29 | انتشار: 1398/4/29
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |