پیام خود را بنویسید
دوره 17، شماره 69 - ( 9-1397 )                   جلد 17 شماره 69 صفحات 580-575 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi Zadeh F, Borjali A, Shafiabadi A, Farahbakhsh K. (2018). The effectiveness of self-awareness logotherapy on girl's adolescent self-control. Journal of Psychological Science. 17(69), 575-580.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-262-fa.html
کریمی زاده فرشته، برجعلی احمد، شفیع آبادی عبدالله، فرحبخش کیومرث. اثربخشی رویکرد خودآگاهی مبتنی بر معنادرمانی بر مهار کردن خود نوجوانان دختر مجله علوم روانشناختی 1397; 17 (69) :580-575

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-262-fa.html


دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2602 مشاهده)
زمینه: یکی از مهمترین مسائلی که آموزش و پرورش با آن رو به ­رو است، مشکلات و چالش­های روحی و روانی علاوه بر مشکلات تحصیلی دانش­ آموزان است. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان اثربخشی رویکرد خودآگاهی مبتنی بر معنادرمانی بر مهار کردن خود نوجوانان دختر بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، دانش‌آموزان نوجوان دختر 13 تا 18 ساله شهر تهران در سال تحصیلی 1396 بودند. از این جامعه، تعداد 40 نفر از دانش­ آموزان، 20 نفر به عنوان گروه آزمایش جهت ارائه بسته آموزشی خودآگاهی (مبتنی بر رویکرد معنادرمانی) و 20 نفر به عنوان گروه کنترل، به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهار کردن خود گراسمیک (1993) بود. داده ­های پژوهش با استفاده از تجزیه و تحلیل کواریانس تحلیل شدند.   یافته ­ها: تحلیل­ های آماری نشان داد، عامل بین گروهی برای متغیرهای شتابزدگی، ترجیحات جسمانی، خودمحوری و ابراز خشم معنی­دار بود یعنی بین پس­ آزمون و پیش ­آزمون تفاوت معنی ­داری وجود دارد (0/05>p). از مجموع این نتایج نتیجه گرفته شد بسته آموزشی خودآگاهی (مبتنی بر رویکرد معنادرمانی) بر شتابزدگی، ترجیحات جسمانی، خودمحوری و ابراز خشم نوجوانان دختر تأثیر دارد. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ های پژوهش پیشنهاد می ­شود روان درمانگران، از آموزش ­های گروهی خودآگاهی (مبتنی بر رویکرد معنادرمانی) به منظور اصلاح نگرش ­ها  برای تقویت مهار کردن خود که تضعیف آن که جلوی اراده معطوف به معنا را می­ گیرد، در دختران استفاده کنند.
متن کامل [PDF 535 kb]   (1382 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/5/2 | انتشار: 1398/5/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)