پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 85 - ( 1-1399 )                   جلد 19 شماره 85 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Banaee zadeh S, Atash afrouz A, Maktabi G. (2020). The effectiveness of white noise on learning new words, visual working memory and selective attention in elementary students. Journal of Psychological Science. 19(85), 25-32.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-566-fa.html
بنائی زاده سعید، آتش افروز عسکر، مکتبی غلامحسین. تأثیر صدای سفید بر یادگیری واژه های جدید، حافظۀ فعال دیداری و توجه انتخابی در دانش آموزان مقطع ابتدایی مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (85) :32-25

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-566-fa.html


استادیار ، گروه روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول) ، a.atashafrouz@gmail.com
چکیده:   (2553 مشاهده)
زمینه: یادگیری واژه ­های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی از عوامل تأثیرگذار در پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان مقطع ابتدایی به شمار می ­آیند. اما مسئله اصلی اینست: آیا صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید، حافظه فعال دیداری و توجه انتخابی دانش ­آموزان تأثیر دارد؟ هدف: بررسی تأثیر صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید، حافظۀ فعال دیداری و توجه انتخابی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانش ­آموزان دوره دوم ابتدایی شهرستان باوی استان خوزستان در سال تحصیلی 98-1397 بود که 100 نفر از دانش­ آموزان پایه­های پنجم و ششم ابتدایی به صورت تصادفی چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب و در دوگروه آزمایش و گواه (هر گروه 50 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: از آزمون محقق ساخته واژه ­های جدید، آزمون حافظۀ فعال دیداری ژان لویی سلیه (2012) و آزمون توجه انتخابی، تمرکز و تلاش­مندی d2 (باقری، 1391). داده­ ها با استفاده از روش کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافته­ ها: صدای سفید بر یادگیری واژه­ های جدید در دانش‌آموزان ابتدایی تأثیر معناداری داشت (0/000P<). بر حافظۀ فعال دیداری تأثیر معناداری نداشت (0/160P>) و بر توجه انتخابی نیز تأثیر معناداری نداشت (0/470P>). نتیجه ­گیری: می ­توان برای افزایش یادگیری واژه­های جدید دانش­ آموزان مقطع ابتدایی از صدای سفید استفاده کرد.
متن کامل [PDF 446 kb]   (1379 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/1 | پذیرش: 1398/11/13 | انتشار: 1398/11/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)