پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 93 - ( پاییز 1399(آذر) 1399 )                   جلد 19 شماره 93 صفحات 1196-1185 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saberi Noughabi A, Maghool A, akbari A, Jabbari Noughabi M. (2020). Future studies of educational management studies using modeling of scenario method and global business network model. Journal of Psychological Science. 19(93), 1185-1196.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-635-fa.html
صابری نوقابی علیرضا، معقول علی، اکبری احمد، جباری نوقانی مهدی. آینده‌پژوهی مطالعات مدیریت آموزشی با الگوگیری از روش سناریوپردازی و مدل شبکه‌ی جهانی کسب و کار (GBN) مجله علوم روانشناختی 1399; 19 (93) :1196-1185

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-635-fa.html


گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران (نویسنده ی مسئول) ، alimaghol@yahoo.com
چکیده:   (1749 مشاهده)
زمینه: امروزه مدیریت آموزشی با مسائل زیادی از قبیل آینده و چشم ­انداز آن، تغییرات و تحولات سازمانی و کسب وکارهای نوظهور سروکار دارد که نیازمند توجهی جدی از سوی اندیشمندان و صاحب­ نظران مدیریت است. توجه به عنصر آینده و آینده­ نگری در مطالعات مدیریت آموزشی، در دنیای کسب و کارهای امروزی و تغییرات سریع آن، کمک زیادی به پویایی و توسعه مدیریت آموزشی خواهد نمود که این مسئله تاکنون مغفول مانده است. هدف: آینده پژوهی مطالعات مدیریت آموزشی با الگوگیری از روش سناریوپردازی و مدل شبکه ­ی جهانی کسب و کار بود. روش: پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل اندیشمندان و خبرگان مدیریت آموزشی که به طور همزمان دارای تخصص و تجربه در زمینه مطالعات آینده پژوهی و مدل سناریوپردازی بودند بود، تعداد 5 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این پژوهش مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته مربوط به اولویت ­بندی پیشران ­های مؤثر بر آینده مطالعات مدیریت آموزشی بود. تحلیل داده­ هابا استفاده از آزمون فریدمن و تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. یافته ­ها: آینده مطالعات مدیریت آموزشی، تحت تأثیر دو پیشران اساسی «رسانه ­های گروهی» و «هویت فرهنگی» قرار داشتند (0/027 =p). نتیجه­ گیری: تعامل رسانه­های گروهی و هویت فرهنگی، چهارسناریوی «تحولی»، «رسانه ­ای»، «فرهنگی» و «بیگانگی» را تشکیل دادند که هر سناریو به تفکیک نشان ­دهنده وضعیت خاصی از آینده مطالعات مدیریت آموزشی بود.
متن کامل [PDF 670 kb]   (1031 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/11/13 | پذیرش: 1398/12/6 | انتشار: 1399/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)