پیام خود را بنویسید
دوره 16، شماره 64 - ( 12-1396 )                   جلد 16 شماره 64 صفحات 553-540 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaee J, Najafi M, Rezaei A. (2018). The Psychometric Properties of Positive Youth Development Scale in Students. Journal of Psychological Science. 16(64), 540-553.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-101-fa.html
بابایی جلال، ‌‌نجفی محمود، ‌‌رضایی علی‌محمد. خصوصیات روانسنجی مقیاس تحول مثبت نوجوانی در دانش‌آموزان مجله علوم روانشناختی 1396; 16 (64) :553-540

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-101-fa.html


دانشگاه سمنان ، m_najafi@semnan.ac.ir
چکیده:   (2982 مشاهده)
از آنجا که روانشناسان تحولی تلاش دارند تا نوجوانی به‌عنوان دوره فشار و طوفان شناخته نشود، روی‌آورد جدیدی به نام تحول مثبت نوجوانی را پایه‌گذاری نموده‌اند. از طرفی از منظر روانسنجی، ابزارهای اندازه‌گیری جهت سنجش ویژگی‌های مثبت نوجوانی ضروری به‌نظر می‌رسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) در دانش‌آموزان مقطع متوسطه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. بدین‌منظور تعداد 400 نفر (200 پسر و 200 دختر) از دانش‌آموزان مدارس متوسطه شهر قم به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و ابزارهای تحول مثبت نوجوانی گلدوف و همکاران (2014) و قلدری ایلی‌نویز (2001)  را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس از پنج عامل اشباع شده است. علاوه بر آن نتایج همبستگی پیرسون نشان داد، تحول مثبت نوجوانی با انضباط (0/32=r) و پیشرفت تحصیلی (0/31=r) رابطه مثبت و با قلدری (0/46-=r) رابطه منفی و معنی‌دار 0/01≥p دارد. همچنین قابلیت اعتماد پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0/81 و هر کدام از خرده‌‌‌‌مقیاس‌‌ها شامل شایستگی 0/50، اعتماد 0/86، خلق‌و‌‌خو 0/52، مراقبت 0/63 و ارتباط 0/79 بدست آمد. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که می‌توان از نسخه فارسی پرسشنامه تحول مثبت نوجوانی به‌عنوان ابزاری معتبر در پژوهش‌های روانشناختی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 526 kb]   (1692 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/13 | پذیرش: 1398/4/13 | انتشار: 1398/4/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)