کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، ehsanrezazadeh73@yahoo.com
چکیده: (1798 مشاهده)
زمینه: همهساله، دانش آموزان زیادی با شوق و رغبت و امید به آینده، وارد مقاطع مختلف آموزشی میشوند و علیرغم اینکه انتظار میرود این شوق و انگیزه، ادامه یابد تا به بهترین نحو، به اعتلای فردی و جامعه کمک نماید، اما برخی از دانش آموزان، دچار فرسودگی تحصیلی میشوند، بنابراین مسئله اصلی پژوهش بررسی رابطه ساختاری مسئولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی با میانجیگری سبکهای تصمیم گیری دانشآموزان دوره دوم متوسطه می باشد.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه ساختاری مسئولیت پذیری و فرسودگی تحصیلی با میانجیگری سبکهای تصمیم گیری دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم و یازدهم دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر یزد مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که تعداد آنها 2031 نفر بوده و از این تعداد، 323 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه سنجش میزان مسئولیت پذیری دانشآموزان (منیره کردلو، 1389)، پرسشنامه سبکهای تصمیمگیری عمومی GDMS (اسکات و بروس، 1995) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی MBI-SS (برسو و همکاران، 2007) استفاده شد و سپس داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس محور و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در این پژوهش جهت تحلیل دادهها از نرمافزار AMOS نسخه 24 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد مسئولیتپذیری بر فرسودگیتحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه تأثیر منفی و معنادار دارد (0/001>P). همچنین در ادامه، تحلیل نتایج نشان داد سبک های تصمیم گیری بر فرسودگیتحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه تأثیر دارد، به گونهای که سبک های تصمیمگیری اجتنابی، وابستگی و آنی تأثیری مثبت و معنادار داشته (0/001 >P) و سبک های تصمیمگیری شهودی و عقلانی اثری منفی و معنادار دارند (0/001 >P). در نهایت نیز تحلیل دادههای موجود نشان داد که مسئولیتپذیری با میانجیگری سبکهای تصمیمگیری بر فرسودگی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه تأثیر دارد (0/01 <P).
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت دو متغیر مسئولیتپذیری و سبکهای تصمیمگیری در دانش آموزان که با متغیر فرسودگی در ارتباط هستند و لزوم رشد آنها جهت بهبود کیفیت تحصیلی و آموزشی، ضروری است که رابطه بین این متغییرها بررسی و نشان داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/8/30 | پذیرش: 1400/10/10 | انتشار: 1400/9/26
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |