دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 2058-2045 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد ممتاز، دانشگاه تهران ، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (1513 مشاهده)
زمینه: قدیمی‌ترین روش در آموزش‌وپرورش دانش ­آموزان تیزهوش، جهش تحصیلی است. به‌نحوی‌که دانش ­آموزان مستعد قادرند سال‌های تحصیلی نظام آموزش‌وپرورش عادی را سریع‌تر تمام کرده و یک یا چند سالی زودتر فارغ‌التحصیل شوند. با توجه به گزارش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درخواست جهش تحصیلی 70 درصد بالاتر از استانداردها می‌باشد و هرساله این آمار رو به افزایش است ولیکن بااین‌حال پژوهشی که به مشکلات رفتاری و هیجانی دانش ­آموزان استفاده‌کننده از این طرح پرداخته باشد مغفول مانده است.
هدف: مقایسه و بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانش­ آموزان استفاده‌کننده از جهش تحصیلی با دیگر دانش ­آموزان بوده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی - مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل دانش ­آموزان استفاده‌کننده از طرح جهش در سال تحصیلی 1399-1398 در استان خراسان رضوی بوده و از این جامعه 286 دانش‌آموز جهش‌یافته 165 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شدند و گروه همتا (تعداد 384 نفر) نیز به‌عنوان گروه گواه از دانش ­آموزان هم‌پایه عادی با روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودک (گودمن، 1997) استفاده و تحلیل داده‌ها با آزمون‌های تحلیل واریانس یک‌راهه، آزمون تعقیبی شفه، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره هم‌زمان انجام پذیرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که مشکلات رفتاری هیجانی در همه خرده ­مقیاس‌ها (اختلال رفتار هنجاری، نشانگان هیجانی، مشکلات ارتباطی یا مشکلات با همسالان) در دانش ­آموزان که از جهش تحصیلی استفاده کرده‌اند در مقایسه با دیگر دانش ­آموزان هم‌پایه بالاتر می‌باشد
(05/0
(P<.
نتیجه‌گیری: دانش‌آموزانی که از جهش تحصیلی استفاده کرده بودند و سن تقویمی پایین­تری نسبت به همکلاسی های خود داشتند مشکلات رفتاری و هیجانی بیشتری را نشان دادند. پیشنهاد می ­شود از روش­های مبتنی بر غنی‌سازی محتوای آموزشی در آموزش و پرورش دانش آموزان تیز­هوش استفاده شود.
متن کامل [PDF 884 kb]   (516 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/4 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1400/11/1

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.