دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، n.soltani1362@gmail.com
چکیده: (1181 مشاهده)
زمینه: علوم شناختی حوزهای بین رشتهای است که روششناسی آن، کمتر در قالب کتاب یا مقالات مستقل تدوین شده است و مشکلات عدیدهای در حوزۀ روششناسی آن وجود دارد.
هدف: این پژوهش با هدف مطالعۀ محتوای روش شناختی و تحلیلهای آماری مقالات مربوط به علوم شناختی انجام شد.
روش: مقالات با روش تحلیل محتوا بررسی شدند. جامعۀ مورد پژوهش کلیۀ مقالات مربوط به حوزۀ علوم شناختی است که در وب سایت رتبهبندی مجلات علمی در سال 2016 نمایه شدهاند و روش نمونهگیری هدفمند میباشد. به منظور طبقه بندی تکنیک ها و روشهای اتخاذ شده از تحلیل محتوا، ماتریس مربعی مربوط به این تکنیکها در اختیار 7 نفر از خبرگان حوزۀ روششناسی علوم شناختی، قرار داده شد و از آنها خواسته شد تا نظرات خود را در مورد شباهت هر کدام از این تکنیکها و روشها، در یک مقیاس 100 نمرهای وارد کنند. میانگین نمرۀ بدست آمده از این ماتریس ها به عنوان ماتریس مشابهت و با هدف کشف خوشهها وارد نرمافزار R شد، برای دیداری کردن رابطۀ بین تکنیکهای مختلف از الگوریتم فراچترمن - رینگولد استفاده شد.
یافته ها: تحلیل محتوای مقالات و درج کلیدواژههای مربوط، در برگۀ کدبندی به فهرستی از روشهای آماری منجر شد. گراف حاصل از شبکه ارتباط بین تکنیکها و روشهای آماری با فواصل معنیدار (0/001p≤) ترسیم گردید.
نتیجهگیری: تکنیکهای مجاور در گراف حاصل مورد بررسی محتوایی دقیق قرار گرفت و در نهایت روشهای استفاده شده بهمنظور تحلیل دادههای شناختی در 17 خوشه معرفی شدند، هدف اصلی از تکنیکهای بهکار گرفته شده در هر خوشه تعیین و پژوهش در خصوص نحوۀ انتخاب این تکنیکها پیشنهاد گردید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/2 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1400/11/1
بازنشر اطلاعات |
|
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است. |