پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1698-1683 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zamani Kokhalo L, Sepah Mansour M, Abolmaali K. (2021). The effectiveness of integrated peace and good selection training program on improving interpersonal relationships and academic motivation of female high school students. Journal of Psychological Science. 20(105), 1683-1698. doi:10.52547/JPS.20.105.1683
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1107-fa.html
زمانی کوخالو لیلا، سپاه منصور مژگان، ابوالمعالی خدیجه. اثربخشی آموزش تلفیقی صلح و حسن گزینی بر بهبود روابط بین فردی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (105) :1698-1683 10.52547/JPS.20.105.1683

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1107-fa.html


گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.تهران.ایران. ، lezamani@gmail.com
چکیده:   (1284 مشاهده)
زمینه: یادگیری برای باهم زیستن همراه با ارزش­های اخلاقی، از موضوعات عمده در تعلیم ­وتربیت امروزه است. پژوهش­ های بسیاری پیرامون آموزش صلح انجام گرفته ولی آموزش ­تلفیقی صلح وحسن ­گزینی برتوانمندسازهای تحصیلی ازجمله روابط بین­ فردی وانگیزه تحصیلی دانش ­آموزان مغفول مانده است.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش­تلفیقی صلح و حسن­ گزینی بر بهبود روابط بین­فردی وانگیزه تحصیلی‏‏ دانش ­آموزان دختر دوره اول متوسطه تهران بود.
روش: پژوهش، به ­روش شبه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه آزمایش وگواه و پیگیری یک ماهه انجام شده است. جامعه آماری آن، دانش ­آموزان دختر دوره­ اول متوسطه منطقه 19، شهرتهران (5901 نفر) در سال ­تحصیلی 99-98 بود. نمونه،40 دانش ­آموز به ­صورت هدفمند انتخاب شده، و به شیوه تصادفی ساده در 2 گروه 20 نفره قرارگرفته ­اند. ابزار پژوهش مقیاس ارزیابی شایستگی ­تحصیلی دیپرنا و الیوت (1999) بود. برای گروه­ آزمایش، برنامه مداخله آموزش تلفیقی صلح و حسن­گزینی، شامل 8 جلسه 90 دقیقه ­ای طی 8 هفته مداوم، اجرا شد. در پایان از هر دو گروه پس ­آزمون و یک ماه بعد، آزمون مرحله پیگیری گرفته شد. داده­های گردآوری شده به ­روش تحلیل واریانس با اندازه ­گیری­های مکرر وآزمون ­تعقیبی بونفرونی با نرم­افزار Spss-22 تحلیل استنباطی شد.
یافته­ ها: آموزش تلفیقی صلح و حسن­گزینی بر روابط بین­فردی و انگیزه تحصیلی‏‏ دانش­ آموزان تأثیر مثبت داشت (0/01>P). این تأثیر در مرحله پیگیری هم معنی­دار بود.
نتیجه‌گیری: آموزش تلفیقی صلح و حسن­گزینی می ­تواند به عنوان روشی کارآمد جهت بهبود روابط بین ­فردی و انگیزه تحصیلی‏‏ دانش ­آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1076 kb]   (516 دریافت)    

 


نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/18 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)