پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 102 - ( تابستان1400(شهریور)، 1400 )                   جلد 20 شماره 102 صفحات 951-939 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeelpanah Amlashi Z, Hosseinkhanzadeh A A, Akbari B, Moghtader L. (2021). Psychometric properties of the parenting self-efficacy questionnaire (TOPSE). Journal of Psychological Science. 20(102), 939-951.
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1120-fa.html
اسماعیل پناه املشی زهرا، حسین خانزاده عباسعلی، اکبری بهمن، مقتدر لیلا. ویژگی های روان سنجی پرسشنامه خودکارآمدپنداری والدگری مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (102) :951-939

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1120-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران و دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران (نویسنده مسؤل) ، khanzadehabbas@guilan.ac.ir
چکیده:   (1470 مشاهده)
زمینه: با توجه به نقش خودکارآمدپنداری در سلامت­ روانی افراد و محدود بودن ابزارهای اندازه ­گیری آن در ایران، دسترسی به آزمونی معتبر برای سنجش این سازه بسیار اهمیت دارد. هدف: هدف از پژوهش حاضر تعیین درستی و قابلیت اعتماد پرسشنامه خودکارآمدپنداری والدگری در شهر رشت بود. روش: این پژوهش از نظر روش­ شناسی در زمرۀ پژوهش­ های توسعه­ ای است. نمونه آماری پژوهش شامل 1008 نفر از والدین دانش ­آموزان 13 تا 15 ساله (658 مادر و 350 پدر) شهر رشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود که به روش نمونه ­گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. جهت بررسی درستی همگرا از روش همبستگی بین دو پرسشنامه خودکارآمدپنداری والدگری کندال و بلوم فیلد (2005) و پرسشنامه خودکارآمدپنداری والدگری دومکا و همکاران (1996) در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته­ ها: محتوای گویه ­های پرسشنامه خودکارآمدپنداری والدگری نشان داد که این ابزار دارای هشت عامل هیجان / عاطفی، بازی / لذت، همدلی / تفاهم، مهارگری، نظم / مرزها، فشار، خودپذیری، و یادگیری / دانش با شاخص­ های برازش مطلوب است. همچنین مقادیر آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه خودکارآمدپنداری والدگری برابر با 0/94 و برای خرده ­مقیاس ­های هیجان / عاطفی، بازی / لذت، همدلی / تفاهم، مهارگری، نظم / مرزها، فشار، خودپذیری، و یادگیری / دانش به ترتیب 0/61، 0/89، 0/86، 0/71، 0/90، 0/32، 0/57، 0/80 به دست آمد. نتیجه­ گیری: یافته ­های این پژوهش نشان داد که بر اساس عامل ­های به دست آمده، پرسشنامه خودکارآمدپنداری والدگری، ابزاری مناسب، معتبر و درست جهت ارزیابی خودکارآمدپنداری والدگری والدین در ایران است
متن کامل [PDF 6385 kb]   (1188 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/4 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)