دوره 20، شماره 107 - ( زمستان 1400 (بهمن)، 1400 )                   جلد 20 شماره 107 صفحات 2106-2095 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد روانشناسی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، hasanimehr57.toktam@gmail.com
چکیده:   (1811 مشاهده)
زمینه: تحقیقات نشان داده است که در بروز علائم وسواس فکری - عملی، کیفیت نظم‏جویی هیجان، خودکارآمدی و تاب ­آوری به عنوان تشدیدکننده­ های مهم دخالت دارند و این علائم در جمعیت عمومی نیز تجربه می­ شود، اما در این زمینه تحقیقات کمی صورت گرفته است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی علائم وسواس فکری - عملی در جمعیت عمومی بر اساس خودکارآمدی، تاب­ آوری و نظم‏جویی شناختی هیجان انجام گرفت.
روش: در این پژوهش از طرح توصیفی - همبستگی استفاده شد. جامعه پژوهش افراد 17 تا 70 شهر تهران بودند (بهار و تابستان 1398)، که 636 نفر از آنان به شیوه در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه وسواس فکری – عملی بیل براون (1989)، پرسشنامه نظم‏جویی شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج (2001)، پرسشنامه تاب ­آوری کونور و دیویدسون (2003) و پرسشنامه خود کارآمدی شرر و مادوکس (1982) گردآوری شد. برای تحلیل داده­ها از آزمون­های پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که سرزنش دیگری، نشخوار فکری و فاجعه­ سازی با علائم وسواس فکری - عملی رابطه مثبت معناداری دارند
(0/01 >
P). متغیرهای پذیرش (0/05 >P)، تمرکز مجدد بر برنامه­ریزی، ارزیابی مجدد، دیدگاه­ گیری، تاب­آوری و خودکارآمدی با علائم وسواس فکری - عملی رابطه منفی معناداری دارند (0/01 >P). همچنین، سرزنش دیگری، نشخوار فکری و فاجعه ­سازی به صورت مثبت، ولی تاب ­آوری و خودکارآمدی به صورت منفی علائم وسواس فکری - عملی را پیش­ بینی کردند (0/01 >P).
نتیجه‌گیری: بنابر یافته­ ها می­ توان نتیجه گرفت که کاهش استفاده از تنظیم شناختی هیجان سازش نایافته و ارتقای خودکارآمدی ، تاب آوری و تنظیم شناختی هیجان سازگارانه می ­تواند موجب کاهش علائم وسواس فکری - عملی در میان جمعیت عمومی شود.
متن کامل [PDF 974 kb]   (923 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/28 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/11/1

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.