دوره 20، شماره 103 - ( پاییز 1400(مهر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 103 صفحات 1038-1015 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران(نویسنده مسئول) ، f_zarani@sbu.ac.ir
چکیده:   (1591 مشاهده)
زمینه: زنانگی اصطلاحی پیچیده است زیرا معرف پدیده واحدی نیست. برداشت‎های گوناگون از زنانگی بسیار وابسته به پیشینه و دانش فرد از اعمال روزمرهای است که معنای زنانگی از طریق آنها فهمیده می‏شود. همچنین مفهوم زنانگی به مفهوم جنسیت نزدیک است که در تمامی جوامع یکی از سازه­های اولیه­ شکل­دهندۀ هویت و تجارب افراد است و اهمیت و نقش آن از جامعه­ای به جامعۀ دیگر تغییر می­کند.
هدف: ازآنجایی‌که تعریف زنانگی بسته به فرهنگ و استانداردهای هر کشور متفاوت است، لذا بررسی ادراک زنان کشورهای مختلف از این مفهوم می­تواند جنبه­های مختلف زنانگی را روشن­تر سازد.
روش: در مطالعه حاضر با استفاده از روش فراترکیب کیفی نوبلیت و هار (1988)، مطالعات کیفی انجام شده پیرامون موضوع پژوهش در سه پایگاه اطلاعاتی Scopus، Sciencedirect و PubMed در بازه‌های زمانی 2000 تا 2020 با استفاده از راهبرد جستجوی دقیق مورد بررسی قرار گرفتند. در نتیجه این جستجو 377 مقاله بازیابی و بر اساس دستورالعمل پریزما و ملاک‌های ورود و خروج، 19 مقاله برای ورود به پژوهش انتخاب شدند.
یافته ­ها: بر اساس پژوهش­های مورد بررسی، شش عامل مختلف در زمینه ادراک از زنانگی بدست آمد: عاملیت جنسی، مادرانگی، ظاهر و بدن، مراقبت کننده یا خود مراقبتی، استقلال و احترام، و عامل فرهنگی.
نتیجه‌گیری: شناسایی جنبه های مختلف زنانگی می تواند راهگشای پژوهشگران در تبیین و حل مسائل و دغدغه­های مختلف زنان باشد.
متن کامل [PDF 1140 kb]   (970 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/10 | پذیرش: 1400/12/10 | انتشار: 1400/6/13

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.