پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 104 - ( پاییز 1400 (آبان)، 1400 )                   جلد 20 شماره 104 صفحات 1422-1403 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ezzati Z, shahabizadeh F, soleimannejad K, nasri M. (2021). The efficacy of commitment and acceptance and behavioral cognitive interventions on emotional schemas and quality of life in patients with irritable bowel syndrome with generalized anxiety disorder. Journal of Psychological Science. 20(104), 1403-1422. doi:10.52547/JPS.20.104.1403
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1301-fa.html
عزتی زینب، شهابی زاده فاطمه، سلیمانی نژاد کوروش، نصری مریم. اثربخشی مداخله های پذیرش و تعهد و شناختی رفتاری بر طرحواره های هیجانی و کیفیت زندگی بیماران با سندرم روده تحریک پذیر دارای اختلال اضطراب فراگیر مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (104) :1422-1403 10.52547/JPS.20.104.1403

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1301-fa.html


دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران ، f_shahabizadeh@yahoo.com
چکیده:   (1131 مشاهده)
زمینه: سندرم روده تحریک­ پذیر، یک اختلال عملکردی دستگاه گوارش است که عوامل روانشناختی از جمله اضطراب و هیجانات منفی، در تحریک و تشدید آن نقش بسزایی دارند و بر کیفیت زندگی این بیماران تأثیر می ­گذارد. اما آیا مداخله­های پذیرش و تعهد و شناختی رفتاری می ­تواند بر بهبود طرحواره­ های هیجانی و کیفیت زندگی بیماران با سندرم روده تحریک ­پذیر دارای اختلال اضطراب فراگیر کمک کند؟
هدف: هدف پژوهش بررسی اثربخشی مداخله­ های پذیرش و تعهد و شناختی رفتاری بر طرحواره­ های هیجانی و کیفیت زندگی بیماران دارای اختلال اضطراب فراگیر با سندرم روده تحریک­پذیر بود.
روش: این مطالعه شبه تجربی با طرح پیش ­آزمون / پس­ آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری، بیماران دارای اختلال اضطراب فراگیر مبتلا به سندرم روده تحریک‏پذیر شهر تهران بود. 60 نفر بیمار به روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (20 نفره) قرار گرفتند. گروه ­های آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه­ ای مداخلات شناختی رفتاری (داگاس و رابی­ چاوود، 2007) و پذیرش و تعهد (آیفرت و فورثایث، 1396) را دریافت کردند و گروه گواه در این مدت هیچ­ گونه مداخله ­ای دریافت نکرد. آزمودنی­ ها با استفاده از پرسشنامه­ های کیفیت زندگی بیماران سندرم روده تحریک ­پذیر پاتریک و دروسمان (1998) و پرسشنامه طرحواره­ های هیجانی جیانگ و همکاران (2019) در مراحل پیش­ آزمون و پس­ آزمون ارزیابی و داده­ ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد.
یافته­ ها: هر دو مداخله اثر معناداری بر بهبود کیفیت زندگی بیماران سندرم روده تحریک­ پذیر و طرحواره ­های هیجانی داشت (0/01  (P< و این اثر در طول دوره پیگیری پایدار بود (0/01  (P<. همچنین، بین دو درمان از نظر میزان اثربخشی تفاوت معنی­ داری مشاهده نشد و هر دو درمان به یک میزان اثربخش است.
نتیجه‌گیری: هر یک از مداخله های شناختی رفتاری و پذیرش و تعهد به عنوان یک مداخله مؤثر، می­ تواند در مراکز درمانی و بهداشتی در جهت بهبود کیفیت زندگی و اصلاح طرحواره­ های هیجانی بیماران دارای اختلال اضطراب فراگیر با سندرم روده تحریک­ پذیر به کار برده شود.
متن کامل [PDF 1182 kb]   (465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/29 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1400/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)