دوره 21، شماره 113 - ( تابستان 1401(مرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 113 صفحات 1020-1005 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران ، koordbah1400@gmail.com
چکیده:   (1282 مشاهده)
زمینه: سازگاری تحصیلی به توانایی سازگاری با اطلاعات، تجربیات و محیط آموزشی جدید اشاره دارد. از جمله ویژگی‌های­ مهمی که می ­تواند بر سـازگاری تحصیلی تأثیرگذار باشد، توانایی خودتنظیم ­گری هیجانی و جهت‌گیری تسلط ­مدار گرایشی با نقش میانجی شکفتگی تحصیلی در دانش‌آموزان است. با این‌حال، تاکنون هیچ پژوهش یکپارچهنگری روابط این متغیرها را در قالب یک مدل جامعنگر مورد بررسی قرار نداده است.
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر تدوین مدل علّی سازگاری تحصیلی بر اساس خودتنظیم‌گری هیجانی و جهت‌گیری تسلط‌مدار گرایشی و نقش میانجی‌گری شکفتگی تحصیلی در دانش‌آموزان بود.
روش: در این مطالعه توصیفی - همبستگی، جامعه آماری را کلیه دانش ­آموزان دوره دوم متوسطه شهر مهاباد در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند که به روش نمونه­ گیری خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 384 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اهداف پیشرفت (AGQ-R) الیوت و مورایاما (2008)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی مارس (1998)، مقیاس شکفتگی تحصیلی دینر و بیسواس (2008) و پرسشنامه استاندارد سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر انجام گرفت.
یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای خودتنظیم ­گری هیجانی (0/001 P=)، جهت ­گیری تسلط­ مدارگرایشی (0/004 P=) و شکفتگی تحصیلی (0/001 P=) بصورت مستقیم سازگاری تحصیلی را پیش‌بینی نمودند. همچنین خودتنظیم­گری هیجانی (0/001 P=) و جهت‌گیری تسلط ­مدار گرایشی (0/001P=) با شکفتگی تحصیلی رابطه مستقیم دارد. خودتنظیم­گری هیجانی و جهت­ گیری تسلط­مدار گرایشی با واسطه گری شکفتگی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی رابطه غیرمستقیم دارد (0/001P=).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش، شکفتگی تحصیلی (به معنای میل به پیشترفت و بهتر شدن) در ارتباط بین خودتنظیم­ گری هیجانی، جهت­ گیری تسلط ­مدار و سازگاری تحصیلی نقش واسطه‌ای معنادار ایفا می ­کند.
متن کامل [PDF 1071 kb]   (464 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/11 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/5/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.