دوره 21، شماره 113 - ( تابستان 1401(مرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 113 صفحات 952-939 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. ، a.esazade@gmail.com
چکیده:   (1337 مشاهده)
زمینه: دیدگاه های اخیر عصب شناختی مطرح می کنند که حافظه کاری و انعطاف پذیری شناختی به عنوان دو هسته اساسی کارکردهای اجرایی، تحت تأثیر نگرانی و عدم تحمل ابهام قرار می گیرند. با توجه به این که در تحقیقات انجام گرفته نقش کارکردهای شناختی در فهم و درمان اختلالات هیجانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، به نظر می­رسد شکاف تحقیقاتی عمده ای برای تمرکز روی این جنبه های نوین وجود دارد.
هدف: هدف این مطالعه مقایسه حافظه­ کاری و انعطاف­ پذیری شناختی در افراد با نگرانی و عدم تحمل ابهام بالا و پایین بود.
روش: روش پژوهش حاضر، علّی مقایسه ای بود که در آن نمونه­ای به حجم 500 نفر به صورت نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه مقیاس عدم تحمل ابهام (IUS) (فرستون و همکاران، 1994) و پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا (PSWQ) (میر و همکاران، 1990)، این نمونه 500 نفری مورد غربالگری قرار گرفته و 50 نفر به صورت هدفمند به‌عنوان افراد دارای نگرانی و عدم تحمل ابهام بالا و نیز 50 نفر به‌عنوان گروه دارای نگرانی و عدم تحمل بلاتکلیفی پایین در پژوهش شرکت داده ‌شد و درنهایت هر دو گروه آزمون رایانه‌ای استروپ (ریدلی، 1935) و حافظه ­کاری ان ­بک (کرچنر، 1958) را تکمیل کردند.
یافته­ ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری، تفاوت معناداری را بین حافظه ­کاری با آماره 417/49 F= و انعطاف ­پذیری شناختی با آماره 30/27 F= در بین دو گروه در سطح معناداری 0/0001 P= نشان داد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که حافظه ­کاری و انعطاف ­پذیری شناختی در افراد با نگرانی و عدم تحمل ابهام بالا نسبت به افراد با نگرانی و عدم تحمل پایین دچار افت معناداری شده است. بنابراین توجه به این تفاوت می‌تواند در روند درمانی این افراد مؤثر باشد.

متن کامل [PDF 797 kb]   (933 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/27 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/5/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.