دوره 21، شماره 112 - ( تابستان 1401(تیر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 112 صفحات 780-763 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روان‌شناسی دانشگاه امام حسین، تهران، ایران. ، hhatami83@yahoo.com
چکیده:   (1741 مشاهده)
زمینه: با وجود این که پژوهش‌های بسیاری در ارتباط با تاب ­آوری عمومی یا روانشناختی تمرکز دارند اما پژوهش‌های اندکی در ایران به مسئله‌ی تاب ­آوری تحصیلی توجه کرده‌اند، همچنین مداخله­ای که به صورت کاربردی تعلق به مدرسه دانش ­آموزان را افزایش دهد در پژوهش مورد توجه قرار نگرفته است، بر این اساس سؤال اصلی پژوهش این است که آیا آموزش ذهن ­آگاهی می ­تواند بر بهبود تاب­ آوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش ­آموزان اثرگذار باشد؟
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن ­آگاهی بر تاب ­آوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش­ آموزانِ دختر دورۀ اول متوسطه انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون پس­ آزمون و گروه گواه و همراه با دوره پیگیری بود. جامعه آماری کلیه دانش­ آموزانِ دختردورۀ اول متوسطه شهر تهران در سال 1397-1396 بودند. تعداد 30 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با گمارش تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه گواه هر گروه 15 نفر جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تاب‏آوری تحصیلی (ساموئلز، 2004)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری و همکاران، 2004) و جلسات درمان آموزش ذهن­ آگاهی (سگال و همکاران، 2002) بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مختلط تجزیه و تحلیل شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که آموزش ذهن­ آگاهی باعث افزایش معنادار تاب‌آوری تحصیلی (0/01 p<) و احساس تعلق به مدرسه (0/01 p<) دانش‌آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شده است. همچنین این تأثیر در مرحله پیگیری نیز پایدار مانده است.
نتیجه‌گیری: از یافته‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت که آموزش ذهن­ آگاهی به واسطه بالا بردن آگاهی دانش ­آموزان نسبت به زمان حال، منجر به افزایش تاب ­آوری تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش ­آموزان گردید. تکرار تحقیقات با نمونه ­های بیشتر در مناطق مختلف مورد نیاز است.
متن کامل [PDF 1205 kb]   (815 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/5/19 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/5/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.