دوره 21، شماره 111 - ( بهار 1401(خرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 111 صفحات 640-629 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، بجنورد، ایران.
چکیده:   (145 مشاهده)
زمینه: با وجودی که تحقیقات نشان داده است معنویت در سازمان باعث توسعه منابع انسانی می­شود، اما پژوهشی که به مدل­ یابی مؤلفه ­های سازمان معنویت­ گرا در دانشگاه در راستای توسعه منابع انسانی پرداخته باشد مغفول مانده است.
هدف: هدف شناسایی مؤلفه­ های سازمان معنویت ­گرا در دانشگاه در راستای توسعه منابع انسانی جهت ارائه مدل مطلوب (رویکرد آمیخته) بود.
روش: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی - کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته از نوع اکتشافی بود. مشارکت ­کنندگان بخش کیفی متخصصان دانشگاهی بودند که به روش نمونه ­گیری هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری با 23 نفر مصاحبه شد و در بخش کمی 260 نفر از اساتید دانشگاه­ های خراسان شمالی به ­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار‌یافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، به روش تحلیل محتوا (کراسول، 2011) انجام شد و در بخش کمی از روش ­های آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ­ای و تحلیل عاملی تأییدی) استفاده شد.
یافته­ ها: مؤلفه ­های سازمان معنویت­ گرا در دانشگاه­ های خراسان شمالی شایستگی، سازگاری، خودآگاهی، هدفمندی، خودباوری و معنویت شناسایی شدند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمامی بارهای عاملی بالاتر از 0/5 است و مدل در سطح اطمینان (99) درصد معنادار است و برازش مدل با مقدار 2/36 مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری: یافته ­ها نشان می ­دهند که هر یک از مؤلفه ­های شایستگی، سازگاری، خودآگاهی، هدفمندی، خودباوری و معنویت در دانشگاهی با محیطی معنوی، می‌تواند افراد را در راستای توسعه منابع انسانی یاری دهد.
متن کامل [PDF 1243 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1401/3/10 | انتشار: 1400/12/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.