پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 117 - ( پاییز 1401(آذر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 117 صفحات 1912-1895 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei R, Naziri G, Mohammadi M, Fath N. (2022). The Effectiveness of Group Training of Concepts of Choice Theory on Cognitive Emotional Regulation Strategies and Social Adjustment in HIV-Positive Prisoners. Journal of Psychological Science. 21(117), 1895-1912. doi:10.52547/JPS.21.117.1895
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1437-fa.html
میرزایی رضا، نظیری قاسم، محمدی مسعود، فتح نجمه. اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم تئوری انتخاب بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی در زندانیان اچ آیوی مثبت مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (117) :1912-1895 10.52547/JPS.21.117.1895

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1437-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. ، Naziryy@yahoo.com
چکیده:   (788 مشاهده)
زمینه: ابتلا به عفونت اچ ­آی ­وی پدیده ­ی اجتماعی جدیدی است که تقریباً همه ابعاد سلامت ­روانی، جسمانی، اجتماعی و اقتصادی فرد را در زندگی تحت تأثیر قرار می­ دهد. یکی از مشکلات زندانیان با اچ­ آی­وی­  مثبت، سطح پایین نظم­ جویی هیجان و سازگاری اجتماعی پایین است که منجر به کیفیت زندگی پایین در آن­ ها می­ شود. همچنین تحقیقات نشان­ می ­دهد آموزش گروهی مفاهیم تئوری انتخاب بر بسیاری مشکلات روانشناختی بیماران اچ­ آی ­وی مؤثر بوده است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه آموزش گروهی مفاهیم تئوری انتخاب بر راهبردهای نظم­ جویی شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی در زندانیان اچ ­آی ­وی مثبت بود.
روش: این پژوهش، یک مطالعه­ ی نیمه­ تجربی چهار گروهی سالمون بود که ترکیبی از طرح­ های پیش­ آزمون - پس­ آزمون با گروه گواه و طرح پس­ آزمون با گروه گواه در آن استفاده شد. بدین­منظور، از میان زندانیان اچ­آی­وی مثبت زندان مرکزی شیراز در سال 1399، 60 نفر به روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند و به طور مساوی و تصادفی در دو گروه­ آزمایش و دو گروه گواه (هر گروه 15 نفر) به تصادف جایگزین شدند. گروه­ های­ آزمایش طی 9 جلسه ­ی 90 دقیقه‌ای (یک جلسه در هفته)، در برنامه­ ی آموزش گروهی مفاهیم تئوری انتخاب (گلاسر، 2012) شرکت کردند، در حالی­ که گروه ­های گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. شرکت ­کنندگان با استفاده از مقیاس راهبردهای نظم­جویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (1961) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده­ ها نیز، با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه تحلیل شد.
یافته ­ها: یافته­ های به دست­ آمده حاکی از آن بود که آموزش گروهی مفاهیم تئوری انتخاب بر افزایش سازگاری اجتماعی و بهبود مؤلفه ­های ملامت خویش، پذیرش، نشخوارگری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه­ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه ­پذیری، فاجعه ­سازی و ملامت دیگران در زندانیان اچ ­آی­ وی مثبت مؤثر بوده است (0/05 >P).
نتیجه‌گیری: به نظر می ­رسد آموزش گروهی مفاهیم تئوری انتخاب به واسطه تأثیر تکنیک­ های کنترل، نیازهای بنیادین، رفتار کلی، دنیای مطلوب، سیستم ادراکی، سیستم خلاق رفتاری و مسئولیت ­پذیری در بهبود راهبردهای نظم ­جویی شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی زندانیان اچ­ آی ­وی مثبت می ­تواند در نمونه­ های بیشتر و فرهنگ ­های متفاوت مورد نظر توجه محققین قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1269 kb]   (360 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/14 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)