پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 112 - ( تابستان 1401(تیر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 112 صفحات 726-709 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, karami J, momeni K. (2022). The effect of neurofeedback on brain wave modulation and improvement of baseline executive functions of 8 to 12 year old children with specific learning disabilities. Journal of Psychological Science. 21(112), 709-726. doi:10.52547/JPS.21.112.709
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1443-fa.html
امیری محسن، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. تأثیر نوروفیدبک بر تعدیل امواج مغزی و کنش های اجرایی پایه در کودکان 8 تا 12 سالۀ دارای ناتوانایی های یادگیری خاص مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (112) :726-709 10.52547/JPS.21.112.709

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1443-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران (نویسندۀ مسئول). ، j.karami@razi.ac.ir
چکیده:   (1199 مشاهده)
زمینه: ناتوانایی ­های یادگیری خاص به مجموعه ­ای از اختلالات ناهمگن گفته می ­شود که به صورت جدی در یادگیری و کاربرد مهارت­های گوش دادن، تکلم، خواندن، نوشتن و ریاضیات تظاهر می­ کنند و می ­توانند ریشۀ عصب شناختی داشته باشند. یکی از درمان­ های مورد استفاده در این حوزه، نوروفیدبک است اما مروری یر پیشینۀ نوروفیدبک و ناتوانایی­های یادگیری نشان می­ دهد که تناقضات بسیاری در مورد تأثیرات نوروفیدبک بر امواج مغزی کودکان دارای ناتوانایی ­های یادگیری خاص وجود دارد.
هدف: هدف پژوهش حاضر عبارت از سنجش تأثیر نوروفیدبک بر تعدیل امواج مغزی و کنش­های اجرایی پایه در کودکان 8 تا 12 سالۀ دارای ناتوانایی ­های یادگیری خاص بود.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون - پس­ آزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر و پسر دارای نارساخوانی یا نارسانویسی معرفی شده به مراکز اختلالات یادگیری کرمانشاه بود. روش نمونه­ گیری پژوهش از نوع در دسترس بود که به این منظور 20 دانش ­آموز 8 تا 12 ساله انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایشی نوروفیدبک را به مدت 20 جلسۀ 40 دقیقه ­ای دریافت کردند. جهت ثبت امواج مغزی از دستگاه نوروفیدبک دو کاناله و جهت سنجش حافظۀ فعال، تغییر توجه و بازداری پاسخ از نرم ­افزارهای حافظۀ وکسلر (خدادادی، امانی، 1393)، کارت­ های ویسکانسین (خدادادی و همکاران، 1393) و استروپ (خدادادی و همکاران، 1393) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیری و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد.
یافته­ ها: پروتکل حاضر می­ تواند موجب سرکوب نسبت امواج تتا بر آلفا (821/0 η2=) و بهبود کنش ­های اجرایی تغییر توجه (طبقات (0/320 η2=)، درجازدگی (0/544 η2=)، بازداری پاسخ (همخوان زمان (0/434 η2=)، ناهمخوان زمان (0/536 η2=) و حافظۀ فعال (فراخنای حافظۀ شنیداری (0/515 η2=)، فراخنای حافظۀ دیداری (0/536 η2=) در کودکان دارای نارساخوانی و نارسانویسی شود.
نتیجه‌گیری: نوروفیدبک از طریق شرطی ­سازی احتمالا موجب شکل­ گیری ارتباطات جدید سیناپسی و در نهایت تعدیل امواج مغزی و بهبود کنش ­های اجرایی می ­شود.
متن کامل [PDF 1215 kb]   (618 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/20 | پذیرش: 1401/4/10 | انتشار: 1401/5/8

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)