پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 114 - ( تابستان 1401(شهریور)، 1401 )                   جلد 21 شماره 114 صفحات 1228-1215 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemi A A, Yarmohamadi M, Mohagheghi H, Zoghipaidar M. (2022). The effect of parent and child interaction therapy focused emotional on parent's reactions to children negative emotions in children with depression. Journal of Psychological Science. 21(114), 1215-1228. doi:10.52547/JPS.21.114.1215
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1503-fa.html
فاطمی عظیمه السادات، یارمحمدی مسیب، محققی حسین، ذوقی پایدار محمدرضا. تأثیر درمان تعامل والد - کودک هیجان‌محور بر نحوه واکنش والدین به هیجانات منفی کودکان مبتلا به افسردگی مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (114) :1228-1215 10.52547/JPS.21.114.1215

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1503-fa.html


دانشیار گروه روان شناسی دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا همدان ، vasel999@yahoo.com
چکیده:   (1100 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی پیرامون اثربخشی درمان تعامل والد - کودک بر اختلالات درونی ­سازی شده کودکان انجام شده است. اما پژوهشی که به اثربخشی درمان تعامل والد - کودک هیجان محور بر علائم اختلال افسردگی کودکان پرداخته باشد مغفول مانده است
هدف: این پژوهش با هدف تعیین تأثیر درمان تعاملی والد - کودک هیجان‏محور بر نحوه واکنش والدین به هیجانات منفی کودکان مبتلا به افسردگی انجام شد.
روش: پژوهش شبه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری تمامی کودکان پسر مبتلا به اختلال افسردگی با دامنه سنی 4 الی 5/5 سال شهر اصفهان بود که با روش نمونه‏گیری هدفمند تعداد 30 نفر از کودکان و والدین انتخاب و به شیوه تصادفی ساده در دو گروه مساوی جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از چک‏لیست احساسات کودکان پیش‏دبستانی (لوبی و همکاران، 2004) و مقیاس نحوه واکنش والدین به هیجانات منفی کودک (میرابل، 2015) استفاده شد. درمان مذکور طی 14 جلسه 1 ساعته هفتگی برای آزمودنی‏های گروه آزمایش اجرا شد اما گروه گواه برنامه درمانی دریافت نکرد. داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی و آنالیز تحلیل کوواریانس انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که در مرحله پس‏آزمون بین میانگین نمره علائم افسردگی کودکان دو گروه آزمایش (24/63 =F، 0/000 =P و 0/607 =Eta) و گواه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. آنالیز کوواریانس نشان داد که این درمان در آزمودنی‏های گروه آزمایش در مرحله پس‏آزمون منجر به بهبود نمره نحوه واکنش والدین به هیجانات منفی کودکان شده است (14/46 =F، 0/001 =P و 0/637 =Eta).
نتیجه‌گیری: کودکان و والدین شرکت­کننده در این برنامه درمانی بهبود در نشانگان افسردگی و و والدین شرکت­کننده در این برنامه درمانی بهبود در نحوه واکنش والدین به هیجانات منفی کودکان مبتلا به افسردگی را نشان دادند.
متن کامل [PDF 1005 kb]   (412 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/10 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)