دوره 21، شماره 113 - ( تابستان 1401(مرداد)، 1401 )                   جلد 21 شماره 113 صفحات 884-867 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) ، dr.iasadpour@khu.ac.ir
چکیده:   (1449 مشاهده)
زمینه: ازدواج مجدد با اینکه فرصت دوباره­ای برای تجربه زندگی مشترک است؛ ولی پیشینه­ های نظری و تجربی انجام­ شده در این زمینه بیانگر این واقعیت است که این گروه تنش­های زیادی را تجربه می­کنند و همچنین میزان طلاق در بین آن­ها در سطح بالایی قرار دارد. با این حال چالش­های ادراکی و نیازهای آموزشی این گروه بطور جامع تاکنون در پژوهش خاصی مورد شناسایی قرار نگرفته است و در این زمینه خلاء پژوهشی وجود دارد
هدف: هدف پژوهش حاضر  شناسایی نیازهای آموزشی پیش از ازدواج مجدد بود
روش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع گراندد تئوری بود. پژوهشگر از میان زنان و مردان، 16 نفر و از میان متخصصین، 12 نفر را برای مشارکت در پژوهش با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب کرد. مصاحبه­ها ضبط و با استفاده از روشِ تحلیل اشتراوس و کوربن (1998) تحلیل شد
یافته­ها: واکاوی بیانات مصاحبه­شوندگان منجر به طراحی مدل آمادگی برای ازدواج مجدد، با یک مقوله هسته­ای (انتخابی واقع­بینانه و ورودی ایمن به رابطۀ پرچالش)، چهار عامل علی (روشن­سازی ملاک­های ازدواج مجدد، واکاوی آمادگی­های فرد، شناخت با غایت تناسب­سنجی و همچنین وارسی احتمال وجود چرایی­های ناسالم جهت ازدواج مجدد)، سه عامل زمینه­ساز (آگاهی نسبت به نقش مانع­زایی خانواده، بینش­دهی نسبت به چالش­های زوجی و چالش­های والدگری)؛ چهار عامل مداخله­ای (تسهیل رهایی فرد از رابطه قبلی، تقویت توانمندی­های درون­فردی، تقویت مهارت­های زوجی و آموزش ضرورت­های ارتباطی در تعامل با فرزندان)، چهار کنش (حل مشارکتی چالش­های مرتبط با فرزندان، پذیرش چالش­های زوجی و مشارکت در رسیدگی به آن­ها، ترسیم روابط والد _ فرزندی مبتنی بر مهرورزی و ترسیم رابطه زناشویی مبتنی بر عشق) و یک پیامد (زندگی زناشویی مجدد با کیفیت) شد.  
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از پژوهش، زمینه را برای طراحی برنامه­های آموزشی پیش از ازدواج مجدد فراهم کرد. برنامه­هایی که اجرایی­شدن آن، احتمال داشتن پیوند مجدد توام با کیفیت را افزایش می­دهد.
متن کامل [PDF 761 kb]   (1110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1401/5/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.