دوره 16، شماره 61 - ( 3-1396 )                   جلد 16 شماره 61 صفحات 60-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه خوارزمی ، Hatami513@gmail.com
چکیده:   (2563 مشاهده)
خبرنگاری همیشه به‌عنوان حرفه ­ای مطرح بوده که با تنیدگی زیادی همراه است. درگیری زیاد با کار و اشتغالات فاعلی می­ تواند عامل تنیدگی خبرنگاران باشد که هم برای افراد و هم برای سازمان نتایج منفی در بر خواهد داشت در این راستا برنامه مدیریت تنیدگی لرن یک مداخله کامل محسوب شده و می ­تواند از فزون‌کاری خبرنگاران جلوگیری کند لذا این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی در فزون‌کاری خبرنگاران دارای تنیدگی شغلی در غالب طرح پژوهشی شبه‌آزمایشی (پیش ­آزمون- پس­ آزمون با گروه گواه) پرداخته است. نمونه مورد نظر متشکل از 30 نفر خبرنگاران پر تنیدگی داوطلب از خبرنگاران خبرگزاری فارس شهر تهران انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) قرار گرفتند. جلسات طی 18 جلسه 90 دقیقه ­ای و به‌صورت هفتگی اجرا شد و آزمودنی ­ها به پرسش­ نامه فزون‌کاری (WART) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت چندوجهی تنیدگی لرن به‌صورت معناداری روی فزون‌کاری تأثیر دارد (0/01p<). همچنین بین گروه آزمایش و گروه گواه در نمرات حاصل از خودکارآمدی، گرایش‌های اجباری، مهار و ارتباطات ضعیف/ خودجذبی تفاوت معناداری به‌لحاظ آماری وجود دارد (0/01p<). بنابراین برنامه آموزشی مدیریت چندوجهی تنیدگی می‌تواند با توانش جرأت‌ورزی برای نپذیرفتن تقاضای شغلی خارج از توان خود، اصلاح باورها، شناخت‌ها و بازخوردهای نادرست، احساس تسلط بیشتر بر محیط و یافتن حمایت‌های اجتماعی شاخصه‌های فوق را بهبود ببخشد.
متن کامل [PDF 1223 kb]   (1414 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/17 | پذیرش: 1398/4/17 | انتشار: 1398/4/17

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.