پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 117 - ( پاییز 1401(آذر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 117 صفحات 1728-1713 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari Haghighatpour A, Bamdad Soufi J, Taghavi Fard M, Khorsandi Taskoh A. (2022). Comparison of the quality model of smart educational services from the viewpoint of recipients and service providers. Journal of Psychological Science. 21(117), 1713-1728. doi:10.52547/JPS.21.117.1713
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1611-fa.html
جعفری حقیقت پور امیرمهدی، بامدادصوفی جهانیار، تقوی فرد محمد تقی، خورسندی طاسکوه علی. مقایسه مدل کیفیت خدمات آموزشی هوشمند از دیدگاه دریافت کنندگان و ارائه دهندگان خدمت مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (117) :1728-1713 10.52547/JPS.21.117.1713

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1611-fa.html


دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، bamdadsoofi@yahoo.com
چکیده:   (800 مشاهده)
زمینه: امروزه کیفیت خدمات از اصلی ­ترین عوامل بقا و رشد هر نوع سازمان، ازجمله سازمان ­های آموزشی است. کیفیت خدمات آموزشی تنها توسط سازمان آموزشـی تعریف نمی ­شود، بلکه نیازها، خواسته­ ها و انتظارات مشتریان در این بین تأثیر ویژه ­ای دارند. هم ارائه‌دهندگان خدمت و هم گیرندگان خدمت هر دو نقش اساسی در تعیین کیفیت خدمات دارند.
هدف: هدف این تحقیق مقایسه مدل کیفیت خدمات آموزشی هوشمند از دید دریافت ­کنندگان و ارائه­ دهندگان خدمت بر اساس مدل هدپرف بود.
روش: تحقیق حاضر از منظر جهت­ گیری اکتشافی - کاربردی و از منظر هدف توصیفی - پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری مدارس هوشمند منطقه 2 شهر تهران که دارای 4 مدرسه هوشمند می ­باشد، جمعاً دارای 240 دانش ­آموز و 83 معلم و کادر آموزشی می ­باشند. تعداد نمونه بدست آمده برای دریافت ­کنندگان خدمت (دانش ­آموزان) 148 نفر و 64 نفر به عنوان نمونه آماری ارائه­ کنندگان خدمت (معلمان و کادر آموزشی) می ­باشد. برای جمع ­آوری داده ­های پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برای مقایسه کیفیت خدمات آموزشی هوشمند بین دو گروه از آزمون تی مستقل استفاده شد.
یافته­ ها: برای هر 6 مؤلفه کیفیت خدمات آموزشی شامل جنبه تحصیلی، عملکرد آموزشی، برنامه، جنبه غیر تحصیلی، دسترسی و شهرت بین دریافت­ کنندگان و ارائه ­دهندگان خدمت در سطح اطمینان 99 درصد تفاوت معناداری وجود دارد، به عبارت دیگر در هر شش مؤلفه مذکور، ارائه ­دهندگان خدمات وضعیت جاری را بهتر از دریافت ­کنندگان خدمات ارزیابی کردند.
نتیجه ­گیری: از دید دریافت­ کنندگان خدمت، میانگین کیفیت خدمات ارائه شده به نسبت ارائه ­دهندگان خدمت پایین ­تر بود. یعنی بین دیدگاه ارائه ­دهندگان و دریافت­ کنندگان خدمت شکاف وجود دارد. چنین نتیجه­ ای تا حدودی قابل پیش ­بینی بود، زیرا اغلب خدمات دهندگان کیفیت خدمات خود را مطلوب ­تر از دریافت­ کنندگان خدمات ارزیابی می ­کنند و دریافت­ کنندگان خدمت معمولاً نظرات انتقادی‌تری به ابعاد مختلف خدمات ارائه شده دارند.
متن کامل [PDF 1293 kb]   (367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/12/1 | پذیرش: 1401/12/10 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)