پیام خود را بنویسید
دوره 21، شماره 117 - ( پاییز 1401(آذر)، 1401 )                   جلد 21 شماره 117 صفحات 1894-1879 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

vatandost A, Khan Mohammadi A, Sadeghi J, Mohammadzadeh - R A. (2022). The mediating role of school anxiety and emotional control in the relationship between basic psychological needs and the tendency to use drug among. Journal of Psychological Science. 21(117), 1879-1894. doi:10.52547/JPS.21.117.1879
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1760-fa.html
وطن دوست علی، خان محمدی ارسلان، صادقی جمال، محمدزاده رجبعلی. نقش میانجی‌گر اضطراب مدرسه و کنترل هیجانی در رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی با گرایش به مصرف مواد مخدر مجله علوم روانشناختی 1401; 21 (117) :1894-1879 10.52547/JPS.21.117.1879

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-1760-fa.html


استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی، آمل، ایران. ، ar.khanmohammadi@gmail.com
چکیده:   (1030 مشاهده)
زمینه: نوجوانی همراه با تحولات رشدی، بیولوژیکی، روانشناختی و رفتاری همراه است. بروز مشکلات هیجانی و ناتوانی در کنترل هیجانات ممکن است نوجوان را نسبت به رفتارهای پرخطر مانند سوء مصرف مواد آسیب ­پذیر نماید. افراد مستعد گرایش بیشتری به مصرف مواد دارند و با این مشغولیت ذهنی احتمال بیشتری وجود دارد که در دام اعتیاد بیفتند. توجه به اضطراب نوجوانان در مدرسه و نیازهای روانشناختی مانند ارتباط و دلبستگی، صمیمیت و استقلال باعث احساس شایستگی و خودکارآمدی درونی در نوجوانان می­ گردد. اما تاکنون بررسی این متغیرها در گرایش به مصرف مواد مخدر در یک مدل یکپارچه مورد بررسی قرار نگرفته است.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌گر اضطراب مدرسه وکنترل هیجانی در رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی با گرایش به مصرف مواد مخدر در دانش ­آموزان انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان مدارس متوسطه دوم شهر نور در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 250 نفر از آن‌ها به روش نمونه­گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. همه آن‌ها پرسشنامه‌های گرایش به مصرف مواد زرگر (1385)، نیازهای بنیادین روانشناختی دسی و رایان (2000)، اضطراب مدرسه فیلیپس (1987) و مقیاس کنترل هیجانی راجر و نشوور (1987) را به صورت مجازی تکمیل کردند. داده­ ها با آزمون همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد هر دو متغیر اضطراب مدرسه و کنترل هیجانی در رابطه نیازهای اساسی روانشناختی و گرایش به مصرف موارد مخدر نقش میانجی ‌داشته و کلیه مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم بین متغیرها معنی‌دار (0/05 >p) بود.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این مطالعه می‌توان گفت مدل ساختاری پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود و استفاده و آگاهی از متغیرهای پژوهش می‌تواند در گرایش نوجوانان به سوء مصرف مواد نقش تعیین‌کننده داشته باشد و لذا با ارتقای نیازهای اساسی روانشناختی و کنترل هیجانی و کاهش اضطراب مدرسه می‌توان از گرایش به مصرف مواد در نوجوانان جلوگیری کرد.
متن کامل [PDF 1221 kb]   (435 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/19 | پذیرش: 1401/9/10 | انتشار: 1401/9/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)