دوره 22، شماره 121 - ( بهار 1402(فروردین)، 1402 )                   جلد 22 شماره 121 صفحات 140-125 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اردکان، اردکان ایران. ، M.Dehestani@ardakan.ac.ir
چکیده:   (848 مشاهده)
زمینه: اختلال در نورون‌های آئینه‌ای کودکان اوتیسم همواره مورد چالش پژوهشگران این حوزه بوده است و روش‌هایی که مبتنی بر سیستم نورون‌های آئینه‌ای طراحی شده‌اند نظیر یادگیری مشاهده‌ای به ­صورت مشارکتی، می‌تواند برای افزایش تقلید در کودکان اوتیسم مورد توجه قرار گرفته و در آموزش از آن‌ها استفاده شود؛ بااین ­وجود مطالعات اندکی تأثیر این شیوه آموزشی را بر یادگیری کودکان اوتیسم مورد بررسی قرار داده­اند.
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر یادگیری مشاهده‌ای در ارتقای عملکرد نورون‌های آئینه‌ای و در راستای آن بهبود کیفیت مهارت حرکتی شنا در کودکان پسر طیف اوتیسم بود.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه ­آزمایشی است که در سال 1397 طراحی و اجرا شده است. جامعه آماری شامل کودکان پسر 7 تا 14 ساله طیف اوتیسم (آسپرگر و با عملکرد بالا) شهر تهران است که نمونه مورد نیاز به شیوه هدفمند و از نوع در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تمرین انفرادی و دوتایی تخصیص داده شدند و طی مدت 8 هفته دو جلسه در هفته به آموزش مهارت کرال سینه پرداختند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل مقیاس سنجش شدت اوتیسم گارس (1994)؛ چک لیست ارزیابی مهارت­ کرال سینه (گالاهو و اوزمان، 2005) و برای ثبت امواج مغزی از حسگر الکترو انسفالوگراف (EEG) استفاده شد. تحلیل داده با روش تحلیل کواریانس با اندازه­ گیری مکرر بود که در نرم ­افزار SPSS انجام شد.
یافته­ ها: نتایج تحلیل کووریانس نشان داد که هر دو گروه در پس‌آزمون عملکرد نورون‌های آئینه‌ای بهبود داشتند ولی گروه تمرینات دوتایی پس از مداخله به­ طور معناداری در ارتقای عملکرد نورون‌های آئینه‌ای بهبود داشت و تفاوت بین دو گروه به ­طور معنی‌داری به نفع گروه تمرین دوتایی بود (0/001 p<). همچنین کیفیت شنای کرال سینه در گروه تمرین دوتایی بهبود معناداری داشت و تفاوت بین دو گروه در بهبود مهارت شنا به ­طور معناداری به نفع گروه دوتایی بود (0/001 p<).
نتیجه‌گیری: آموزش از طریق یادگیری مشاهده‌ای، تقلید و بازخوردهای مشاهده‌ای فعالیت نورون‌های آیینه­ ای را که در بهبود اعمال حرکتی مؤثر است، ارتقاء می‌بخشد که می‌توان از آن در جهت توانبخشی استفاده کرد. مطابق با یافته­ ها از مهم ­ترین کاربردهای آتی می ­توان به تمرکز بر بالابردن توانایی‌ها و قابلیت‌های عملکردی نورون‌های آئینه‌ای از طریق یادگیری مشاهده‌ای به­منظور بهبود علائم حرکتی اوتیسم و توانبخشی عصبی اشاره کرد.
متن کامل [PDF 1078 kb]   (386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/2 | پذیرش: 1401/12/22 | انتشار: 1402/2/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.