دوره 15، شماره 57 - ( 3-1395 )                   جلد 15 شماره 57 صفحات 154-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه پیام نور ، Hossein.Zolfaghari59@Gmail.com
چکیده:   (2934 مشاهده)
کارآمدی آموزش مجازی آکادمیک در صورت تدوین درست محتوای آموزشی و ارزشیابی مناسب سیستم موفقی است. ولی آیا این نوع آموزش بر افزایش درک مطلب و آگاهی فراشناختی مؤثر است؟ هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش از راه دور بر افزایش درک مطلب و آگاهی فراشناختی دانشجویان دانشگاه پیام نور است. طرح تحقیق آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونۀ پژوهش شامل 30 نفر دانشجو (15 پسر و 15 دختر) از دانشگاه پیام نور شهرستان همدان بود که با روش نمونهگیری خوشه­ای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای خواندن (MARSI)، و آزمون­ درک مطلب محقق‌ساخته است. برای بررسی و تحلیل نتایج از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان‌دهندۀ اثربخشی مثبت و معنادار (با سطح اطمینان 99 درصد) آموزش از راه دور در افزایش درک مطلب خواندن در دانشجویان گروه آزمایشی بود. همچنین آگاهی فراشناختی آزمودنی‌های گروه آزمایش در پس ­آزمون نسبت به پیش­ آزمون و گروه گواه افزایش معناداری (با سطح اطمینان 99 درصد) داشت. یافته‌های این پژوهش به این معنا است که آموزش از راه دور در افزایش متغیرهای شناختی مانند درک مطلب خواندن و آگاهی فراشناختی دانشجویان مؤثر است.
متن کامل [PDF 541 kb]   (1644 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/25 | پذیرش: 1398/4/25 | انتشار: 1398/4/25

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.