پیام خود را بنویسید
دوره 22، شماره 124 - ( تابستان 1402(تیر)، 1402 )                   جلد 22 شماره 124 صفحات 760-743 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safari vesal M, Nazari M A, Bafande Gharamaleki H. (2023). The effectiveness of cognitive rehabilitation on the performance of attention, response inhibition, and verbal comprehension of children with mathematical learning disabilities. Journal of Psychological Science. 22(124), 743-760. doi:10.52547/JPS.22.124.743
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2025-fa.html
سفری وصال مروارید، نظری محمد علی، بافنده قراملکی حسن. اثربخشی توانبخشی شناختی بر عملکرد توجه، بازداری پاسخ و درک کلامی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی مجله علوم روانشناختی 1402; 22 (124) :760-743 10.52547/JPS.22.124.743

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-2025-fa.html


استاد، گروه علوم اعصاب، دانشکده فناوری نوین پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، nazari.moa@iums.ac.ir
چکیده:   (1289 مشاهده)
زمینه: بسیاری از کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی با مشکلاتی در عمکرد توجه، بازداری پاسخ و درک کلامی روبرو هستند و توانبخشی شناختی یکی از مداخلات تأثیرگذار بر بهبود یادگیری این کودکان است. اما تاکنون مطالعات کافی در راستای طراحی و توسعه ابزارهای توانبخشی شناختی و بررسی اثربخشی آن­ها انجام نگرفته است.
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر عملکرد توجه، بازداری پاسخ و درک کلامی کودکان با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد.
روش:پژوهش حاضر، شبه آزمایشی از نوع پیش ­آزمون، پس ­آزمون با گروه گواه بود. از جامعه‌ی آماری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی مراجعه­کننده به مراکز اختلال یادگیری و توانبخشی­های شناختی مناطق ۲، ۵، ۱۵ و ۱۸ شهر تهران، ۳۰ نفر گروه نمونه به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای دهی شدند. به منظور تشخیص اختلال ریاضی از آزمون تشخیصی کی-مت (کانلی، 1988) استفاده شد. گروه آزمایش ۱۲ جلسه 50 تا 60 دقیقه‌ای به مدت شش هفته در برنامه مداخله‌ای با بسته محقق ساخته به نام مروا شرکت کردند. ولی گروه گواه هیچ مداخله‌ای را دریافت نکردند. عملکرد کودکان در پیش و پس از ارائه‌ی مداخله، به وسیله مجموعه‌ی آزمون وکسلر کودکان (WISC-IV) (وکسلر، 2003) مورد ارزیابی قرار گرفت. داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس در محیط نرم­افزار SPSS 22 مورد تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد گروه دریافت­کننده برنامه توانبخشی شناختی نسبت به گروه گواه افزایش معناداری در متغیرهای توجه و بازداری پاسخ نشان دادند (0/001 >P) اما بر درک کلامی تأثیر معنی­داری نداشت (0/001 <P).
نتیجه‌گیری: با توجه به ارتقاء عملکرد در متغیرهای توجه و بازداری پاسخ در کودکان با اختلال یادگیری ریاضی، می‌توان استفاده از بسته توانبخشی شناختی مروا را به عنوان یک مداخله ثمربخش به متخصصان این حوزه پیشنهاد کرد.
متن کامل [PDF 1325 kb]   (922 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/20 | پذیرش: 1402/4/22 | انتشار: 1402/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)