دوره 18، شماره 83 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 83 صفحات 2183-2175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، btajeri@yahoo.com
چکیده:   (2490 مشاهده)
زمینه: مرور پژوهش ­ها نشان از اثربخشی انواع بازی مهارتی و فکری به صورت جداگانه بر بهبود مهارت خواندن کودکان مبتلا به اختلال خواندن دارد؛ اما آیا تلفیق بازی مهارتی و فکری بر یادگیری کودکان اختلال خواندن اثربخش است؟ هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازی مهارتی - فکری لگو بر میزان یادگیری در کودکان مبتلا به اختلال خواندن انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع شبه ­آزمایشی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ آماری، شامل کلیه کودکان دبستانی پایه­ سوم و دارای اختلال خواندن و نوشتن شهر تهران بود. 50 کودک به ­شیوه نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس، تعداد 30 کودک که دارای تراز بالایی در نارساخوانی بودند، به ­تصادف انتخاب و در دو گروه 15 نفری (یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. هریک از کودکان گروه آزمایش، 12 جلسه بازی مهارتی - فکری لگو شروع با داستان توسط گروه لگوی آموزشی (2014) به همراه آگاهی واج ­شناختی را به ­طور گروهی، یک­ بار در هفته به­ مدت 60 دقیقه دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (کرمی ­نوری و مرادی، 1387) که به‌صورت انفرادی اجرا شد. داده­ ها از طریق تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: یافته ­ها نشان داد میزان یادگیری کودکان مبتلا به اختلال خواندن در گروه آزمایش (بازی مهارتی - فکری لگو) نسبت به گروه گواه در مرحله پس ­آزمون افزایش یافته است (0/005≥p). نتیجه ­گیری: برآمدهای این پژوهش نشان داد، استفاده از بازی مهارتی - فکری لگو می­تواند با پرورش قدرت تحلیل و حل مسأله، سرعت پردازش، آگاهی واجی، بهبود کارکردهای اجرایی، افزایش توجه، تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری به­عنوان یک سیستم یادگیری نوین منجر به بهبود یادگیری گردد.
متن کامل [PDF 606 kb]   (1653 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/2 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.