دوره 17، شماره 71 - ( 11-1397 )                   جلد 17 شماره 71 صفحات 816-809 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی ، manzari.v63@gmail.com
چکیده:   (2075 مشاهده)
زمینه: وجود تفاوت­ های فردی یادگیرندگان در ابعاد و سبک­ های مختلف از عوامل تأثیرگذار بر یادگیری است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک­ های یادگیری کلب با ترجیحات فکری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان انجام شدروش: طرح پژوهش از نوع طرح­های همبستگی است. جامعه­ ی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان استان کرمان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1396- 1397 بودند. حجم نمونه 346 دانشجو (238 پسر و 108 دختر) بود که به روش نمونه ­گیری طبقه­ ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه­ ی سبک های یادگیری کلب (1985) و پرسشنامه­ ی سنجش ترجیحات فکری ندهرمان (1980). داده ها با استفاده از روش ­های آماری نظیر فراوانی، میانگین، انحراف معیار و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج نشان داد رابطه بین سبک مفهوم‌سازی انتزاعی با ربع A و ربع D قوی، مثبت و معنادار و با ربع C متوسط، مثبت و معنادار است اما  با ربع B معنادار نیست. رابطه بین سبک تجربه عینی با ربع C قوی، مثبت و معنادار، با ربع D متوسط، مثبت و معنادار است. اما با ربع B و ربع A معنادار نیست. رابطه بین سبک مشاهده تأملی با ربع A قوی، مثبت و معنادار، با ربع B و با ربعC متوسط، مثبت و معنادار است اما  با ربع D معنادار نیست (P<0.01). نتیجه­ گیری:  لذا می­ توان نتیجه گیری کرد، با آگاه کردن دانشجویان از سبک­های یادگیری و ترجیحات فکری ­شان می­توانند موفقیت تحصیلی بیشتری کسب کنند
متن کامل [PDF 479 kb]   (1409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/1 | انتشار: 1397/10/25

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.