دوره 18، شماره 76 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 76 صفحات 498-489 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب ، zahra6100@gmail.com
چکیده:   (2250 مشاهده)

زمینه:  بر اساس مدل شناختی اختلال بدشکلی بدن، پیشروی باورهای ناکارآمد به آیین ­واره‌ها و تفکر منفی منجر می‌شود معمولا اختلالات روانی توأم با سوء تغذیه حاد یا مزمن نشانه آن است که بیمار از کمبود بعضی از مواد مغذی رنج می ­برد. مسئله اصلی این است که آیا آموزش شناختی رفتاری برای این دو متغیرکارایی دارد؟ هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر عادات غذایی و اختلال بدشکلی بدن دختران بود. روش: این پژوهش شبه­ آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری شامل 200 نفر دختران مجرد در دامنه سنی 17 تا 25 سال در باشگاه­ های منطقه 3 شهر تهران بودند که 60 نفر واجد ملاک ­های ورود به پژوهش، به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و با غربالگری به 24 نفر رسیدند و با همگن‌سازی و تصادفی سازی در 2 گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. جهت پیش‌آزمون و پس‌آزمون از مقیاس اصلاح‌شده وسواس - ناخودداری ییل براون (1977) و پرسشنامه عادات غذا خوردن کوکر راجر (1990) استفاده شد. جلسات آموزشی برای گروه ‌‌آزمایش بر اساس پکیج گروه درمانگری شناختی - رفتاری (بابیلینگ، مک کب و انتونی،2006) اجرا شد. یافته­ ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که آموزش شناختی - رفتاری بر عادات غذایی و بدشکلی بدن تأثیر معناداری داشت (0/001>P).  نتیجه ­گیری: براساس یافته­ های حاصل از این پژوهش آموزش به شیوه شناختی - رفتاری موجب جایگزینی شناخت ­های درست­ تر و عینی ­تر می ­شود و بر عادات غذایی و بدشکلی بدن تأثیرگذار می ­باشد.            
 

متن کامل [PDF 485 kb]   (1512 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/3 | انتشار: 1398/4/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.