دوره 18، شماره 77 - ( 5-1398 )                   جلد 18 شماره 77 صفحات 634-627 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، moradikhadijeh@gmail.com
چکیده:   (2437 مشاهده)
 زمینه: عوامل متعددی با پیشرفت تحصیلی دانش­ آموزان مرتبط می­ باشد و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است، اما آیا مؤلفه­های تحول مثبت نواجوانی هم می ­تواند با پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان ارتباط داشته باشد؟ هدف: هدف از این پژوهش بررسی رابطه تحول مثبت با  پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان بود. روش: این پژوهش توصیفی-همبستگی در دانش ­آموزان دورۀ دوم متوسطه شهر تهران بود. بدین منظور تعداد 400 ﻧﻔﺮ دانش ­آموز (200 نفر دختر، 200 نفر پسر) با روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چند مرحله­ ای و ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای انتخاب شد. ابزارهای اندازه ­گیری این پژوهش پرسشنامه تحول مثبت نوجوانان آرنولد و همکاران (2014) و معدل دانش­ آموزان بود. یافته ­ها: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مؤلفه­ های شایستگی؛ اعتماد؛ خلق و خو؛ مراقبت؛ ارتباط و مشارکت با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود داشت (0/05p<). نتایج تحلیل واریانس، تفاوت معناداری را بین دو گروه دانش­ آموزان دختر و پسر  نشان داد. این تفاوت ­ها در مؤلفه های شایستگی؛ اعتماد ؛ خلق و خو؛ مراقبت؛ ارتباط و مشارکت  معنی ­دار بودند، گروه دختران در تمامی مؤلفه ­های تحول مثبت به طور معناداری نمرات بالاتری نسبت به پسران داشتند (0/01p<). نتیجه­ گیری: مؤلفه­ های تحول مثبت نوجوانی نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان دارد و می ­تواند منجر به بهبود پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان شود.
متن کامل [PDF 499 kb]   (1464 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/16 | انتشار: 1398/5/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.