دوره 18، شماره 76 - ( 4-1398 )                   جلد 18 شماره 76 صفحات 429-417 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، keyvansalehi@ut.ac.ir
چکیده:   (2736 مشاهده)
زمینه: همواره پژوهشگران  با انجام تحقیقات کوشیده‌اند تا با تصمیم‌سازی برای مدیران نظام آموزشی، از شکل‌گیری و تشدید افت تحصیلی پیشگیری کنند و در این راستا از روش‌های آماری پیش‌بینی استفاده کرده‌اند. شبکه بیزی از جمله روش‌های داده‌کاوی پیش­ بینی‌کننده و افت تحصیلی یکی از مشکلات بزرگ نظام آموزش عالی است. هدف: هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مرتبط با افت تحصیلی با استفاده از داده‌کاوی آموزشی و شبکه بیزی بود. روش: جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران بودند و نمونه‌ای به حجم800 نفر به روش تصادفی طبقه‌ایی انتخاب شد. بعد از اجرا پرسشنامه افت‌تحصیلی دانشجویان و کنارگذاشتن پرسشنامه‌های مخدوش، 746 پرسشنامه مورد تحلیل قرارگرفت و داده‌ها با استفاده از ابزار محقق‌ساخته سنجش افت‌تحصیلی دانشجویان، که دارای درستی مورد تأیید استادان و قابلیت اعتماد آلفای کرونباخ برابر با 0/971 بود، جمع‌آوری شد. یافته­ ها: داده‌های جمع‌آوری شده از دانشجویان تحلیل شد و مدل بیزی آن با میزان صحت الگوریتم 95/84% بدست آمد. نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد، کلیه عوامل پرسشنامه در وقوع افت تحصیلی مؤثر بودند و عوامل فردی تنها عاملی بودکه هم بطور مستقیم و هم با تأثیر بر سایرعوامل بر وقوع افت تحصیلی اثرگذار بود. میزان صحت الگوریتم بیانگر این بودکه با استفاده از مدل شبکه بیز به خوبی می‌توان وقوع افت تحصیلی را پیش‌بینی کرد.  
متن کامل [PDF 913 kb]   (1733 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/6/8 | پذیرش: 1398/6/27 | انتشار: 1398/4/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.