دوره 19، شماره 86 - ( 2-1399 )                   جلد 19 شماره 86 صفحات 236-229 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایران ، poupak.rahimi@gmail.com
چکیده:   (2448 مشاهده)
زمینه: اثربخشی آموزش با رویکرد هیجان­ مدار بر متغیرهای متعدد روانشناختی نشان داده شده است، اما بررسی تأثیر آن بر صمیمت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین دارای تعارض زناشویی مغفول مانده است؛ بنابراین آیا آموزش با رویکرد هیجان­ مدار بر صمیمت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین تأثیر دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش با رویکرد هیجان مدار بر صمیمیت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین دارای تعارض زناشویی انجام شد. روش: در این پژوهش از روش نیمه‌آزمایشی و طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. از جامعه آماری زوجین مراجعه ­کننده به کلینیک ­های روانشناختی منطقه 1 تهران، 30 زوج انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه 15 زوجی جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه بخشودگی بین فردی پولارد و همکاران (1998)، صمیمت جنسی بطلانی و همکاران (1389) بود. یافته ­های پژوهش در نهایت با استفاده از آزمون کواریانس تک ­متغیره تحلیل شدند. آموزش با رویکرد هیجان ­مدار جانسون (2012) به مدت 8 جلسه برای زوجین گروه آزمایشی اجرا شد. یافته­ ها: نتایج کواریانس نشان داد که آموزش با رویکرد هیجان­مدار بر افزایش صمیمیت جنسی و بخشودگی بین فردی زوجین دارای تعارض زناشویی تأثیر مثبت دارد (0/001p≤). نتیجه ­گیری: بر این اساس می‌توان گفت که آموزش با رویکرد هیجان ­مدار اثربخش واقع شده و می ­تواند راه ­گشای مشاورین و روان ­درمانگران در بهبود صمیمت جنسی و بخشودگی بین­ فردی زوجین باشد.

متن کامل [PDF 707 kb]   (1802 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/22 | پذیرش: 1398/9/21 | انتشار: 1398/12/28

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.