دوره 18، شماره 83 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 83 صفحات 2132-2125 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، karim.abdolmohamadi@yahoo.com
چکیده:   (2188 مشاهده)
زمینه: اختلال فزون­ کنشی / کم ­توجهی تأثیر نامطلوبی بر شناخت اجتماعی کودکان می­گذارد. اما مسئله اصلی اینست آیا در بعد شناخت اجتماعی (سطوح تئوری ذهن و همدلی) بین کودکان دارای اختلال فزون­کنشی / کم­ توجهی و کودکان عادی تفاوت وجود دارد. هدف: مقایسه سطوح تئوری ذهن و همدلی در دو گروه از کودکان دارای اختلال فزون ­کنشی / کم­توجهی و کودکان عادی بود. روش: پژوهش از نوع علی مقایسه­ ای بود، جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6 تا 8 ساله دارای اختلال فزون ­کنشی / کم ­توجهی و کودکان عادی شهر تبریز بود. از این جامعه 50 کودک دارای اختلال و 50 کودک عادی به صورت نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزار عبارتند از، پرسشنامه­ ی تئوری ذهن هوتچینز و همکاران (2008) و مقیاس همدلی شناختی و عاطفی کودکان: فرم درجه­ بندی والدین دادس و همکاران (2008). نتایج با روش آنالیز واریانس چند متغیری تحلیل شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد، مؤلفه ­های تئوری ذهن و همدلی درکودکان دارای اختلال فزون ­کنشی / کم­ توجهی بطور معنی‌داری کمتر از کودکان عادی بود (0/0001>p). نتیجه­ گیری: می­ توان نتیجه گرفت که سطوح تئوری ذهن و همدلی در کودکان عادی نسبت به کودکان دارای اختلال فزون­کنشی / کم­ توجهی بالاتر است.
متن کامل [PDF 637 kb]   (1844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/9 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.