دوره 18، شماره 83 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 83 صفحات 2201-2193 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه ازاد اسلامی واخدزاهدان ، kykha.habib@gmail.com
چکیده:   (2105 مشاهده)
زمینه: اضطراب از عواملی است که باعث به وجود آمدن مشکلاتی در همجوشی شناختی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به دیابت می ­شود. اما مسئله اصلی اینست که آیاگروه درمانی مبتنی بر پذیرش - تعهد بر همجوشی شناختی، کیفیت زندگی و اضطراب دانشر­ آموزان مبتلا به دیابت تأثیر دارد؟ هدف: مقایسه اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر همجوشی شناختی، کیفیت زندگی و اضطراب دانش ­آموزان مبتلا به دیابت بود. روش: پژوهش از نوع نیمه­ آزمایشی با طرح پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه ­آماری این پژوهش را کلیه دانش ­آموزان مبتلا به دیابت شهر زاهدان تشکیل دادند. و نمونه پژوهش شامل 30 آزمودنی که به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شده بودند و به طور گمارش تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند سپس گروه آزمایش از طریق پروتکل مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد (قمیان و شعیری، 1393) 8 جلسه مداخله دریافت کردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه همجوشی شناختی گیلاندرز و همکاران (۲۰۱۴)، مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان رینولدر و ریچموند (1978) و پرسشنامه کیفیت زندگی نوجوانان ایتگرسول و مارور (2004) مبتلا به دیابت بودند. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد در مقایسه با گروه گواه موجب بهبود همجوشی، کیفیت زندگی و اضطراب شده است (0/05P<). این نتایج در مرحله پیگیری تداوم داشته است. نتیجه­ گیری: درمان ­های روانشناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد از طریق ایجاد تعهد درونی در افراد می­ توانند به بهبود علائم روانشناختی کمک کنند و پیامدهای روانی بیماری ­های جسمانی را کاهش دهند.

متن کامل [PDF 4609 kb]   (849 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/17 | پذیرش: 1398/8/14 | انتشار: 1398/11/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.