دوره 18، شماره 82 - ( 10-1398 )                   جلد 18 شماره 82 صفحات 1163-1151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران (نویسندۀ مسئول) ، taghvaei.ali2@gmail.com
چکیده:   (1930 مشاهده)
زمینه: برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی از عوامل تعیین ­کنندۀ اصلی رواندرستی فاعلی به شمار می­ رود. کشف روابط این متغیرها از اهمیت تربیتی و کاربردی برخوردار است. اما نکته قابل توجه این است که نقش میانجی برخی متغیرها مانند امید و چشم انداز آینده در این روابط مشخص نشده است. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ نیازهای روانشناختی اساسی و رواندرستی فاعلی با میانجی ­گری نقش امید و چشم ­انداز آینده در دانش­آموزان بود. روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانش­ آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر خرم ­آباد تشکیل می­ دادند که از میان آنها تعداد 240 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی چندمرحله­ ای انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از پرسشنامه­ های نیازهای روانشناختی اساسی (دسی و ریان،2000)، امید (اسنایدر و همکاران، 1991)، چشم ­انداز آینده (زیمباردو و بوید، 1999)، رضایت از زندگی (دینر و همکاران، 1985) و عاطفۀ مثبت و منفی (واتسون و همکاران، 1988) جمع ­آوری و به روش مدل ­یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج نشان داد که برآورده شدن نیازهای روانشناختی اساسی و امید رابطۀ مثبت و معناداری با رواندرستی فاعلی داشتند. همچنین نیازهای روانشناختی اساسی به طور غیرمستقیم و از طریق امید و چشم ­انداز آینده با رواندرستی فاعلی رابطه داشتند (0/001>P). اما چشم ­انداز آینده با روان­درستی فاعلی رابظۀ معنا ­داری نداشت.  نتیجه­ گیری: نیازهای روانشناختی اساسی، امید و چشم ­انداز آینده نقش قابل ­ملاحظه­ ای بر روان­ درستی فاعلی دانش ­آموزان دارند.
متن کامل [PDF 871 kb]   (1230 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1398/10/19 | انتشار: 1398/10/28

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.