دوره 17، شماره 71 - ( 11-1397 )                   جلد 17 شماره 71 صفحات 799-793 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه شهیدبهشتی ، akbari76ir@gmail.com
چکیده:   (2774 مشاهده)
زمینه: از مباحث مرتبط با روش های غربالگری سلامت روانشناختی دانش آموزان، مسئله خودگزارشی اختلالات و آسیب های روانی و از طرفی، بومی سازی یک ابزار مبتنی بر الگوی شایع آسیب های روانشناختی دانش آموزان هر جامعه است. هدف: هدف از پژوهش حاضر، ساخت و بررسی ویژگی های روان‌سنجی مقیاس الکترونیکی برای سلامت روانشناختی دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ یکم و دوم بود. از طرفی، به علت مزیت های خودگزارشی در دورۀ نوجوانی از قبیل اهمیتی که نوجوانان برای شناخت خود قائل هستند، تسریع در گزارش ها و عدم مشاهدۀ برخی نشانگان توسط معلمان و والدین، در این مطالعه از نسخۀ خودگزارش دهی استفاده ‌شده است. روش: نمونۀ پژوهش شامل 1592 نفر از دانش آموزان دورۀ متوسطۀ یکم و 919 نفر از دانش آموزان دورۀ متوسطۀ دوم در استان‌های البرز، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، فارس و خراسان رضوی بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار های اولیه محقق ساخته، دارای 144 آیتم برای نسخۀ دانش آموزان دورۀ متوسطۀ یکم و 122 آیتم برای نسخه دانش آموزان دورۀ متوسطۀ دوم بود. یافته ها: تحلیل عاملی اکتشافی برای هر دو نسخه از مقیاس، یک ساختار 6 مؤلفه‌ای را به عنوان بهترین الگو متناسب با مبنای نظری پژوهش نشان داد (0/44 و 0/37 واریانس تبیین شده). ضرایب همسانی درونی خرده‌مقیاس ها نیز نشان دهنده ی قابلیت اعتماد مناسب مقیاس بود (0/85 تا 0/98). نتیجه گیری: به‌طور کلی، درستی آزمایی و قابلیت اعتماد قابل قبول نسخه های مقیاس حاضر، حاکی از مناسب بودن این ابزار برای کاربست های غربالگری و پژوهشی در جامعۀ هدف است.
متن کامل [PDF 527 kb]   (1468 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/7 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار: 1397/10/25

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.