دوره 18، شماره 83 - ( 8-1398 )                   جلد 18 شماره 83 صفحات 2173-2163 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران ، hajloo53@uma.ac.ir
چکیده:   (2380 مشاهده)
زمینه: با مطالعه پژوهش­ های انجام شده درباره اعتیاد به بازی­های ویدئویی - رایانه­ ای، از یک سو، مشخص شد که تمامی متغیرهای مطرح شده در این پژوهش، یکجا مورد بررسی قرار نگرفته­ اند. از سوی دیگر، در این مطالعات به رابطه علی متغیر مستقل با وابسته پرداخته شده و مکانیسمی که از طریق آن متغیر مستقل بر وابسته تأثیرگذار بوده، مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین، سؤال این است که آیا هیجان­خواهی می­تواند در این رابطه نقش میانجی داشته باشد؟ هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی نقش میانجی هیجان­ خواهی در رابطه­ بین خودنظم ­جویی هیجانی و هویت سردرگم با اعتیاد به بازی ­های ویدئویی - رایانه­ای در دانش­ آموزان پسر بود روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­ آموزان پسر متوسطه دوره اول تهران در سال 98- 1397 بوده و حجم نمونه شامل 405 دانش­ آموز می ­باشد که از طریق نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. داده ­های پژوهش از طریق پرسشنامه ­های مقیاس اعتیاد به بازی­ های ویدئویی – رایانه ­ای (آنیوتاورن، 2008)، خودنظم­ جویی هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001)، هویت سردرگم (برونسکی، 1989) و هیجان ­خواهی (آرنت، 1992) به­ دست آمده و با استفاده از همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: یافته ­های تحقیق نشان دادند که خودنظم ­جویی هیجانی و هویت سردرگم از یک سو، بر هیجان ­خواهی و از سوی دیگر، بر اعتیاد به بازی­ های ویدئویی – رایانه ­ای تأثیرگذار هستند. همچنین، هیجان ­خواهی بر اعتیاد به بازی ­های ویدئویی – رایانه ­ای تأثیر دارد (0/01 p˂). نتیجه­ گیری: افرادی که از خودنظم­ جویی هیجانی بیشتری برخوردارند و همچنین افرادی که از هویت سردرگم کمتری برخوردارند، میزان هیجان­ خواهی در آنها کاهش یافته و در نتیجه میزان اعتیاد به بازی­ های ویدئویی – رایانه ­ای در این افراد کاهش می ­یابد.
متن کامل [PDF 630 kb]   (1556 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/7 | پذیرش: 1398/11/8 | انتشار: 1398/11/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.