دوره 18، شماره 84 - ( 9-1398 )                   جلد 18 شماره 84 صفحات 2271-2265 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه تهران ، prosheikh@yahoo.com
چکیده:   (2207 مشاهده)
زمینه: سلامت­ روانی دختران دارای شاخص توده بدنی طبیعی و بالای 30 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما مسئله اینست، آیا بازی­ های واقعیت مجازی بر سلامت­ روانی بر سلامت ­روانی دختران دارای شاخص توده بدنی طبیعی و بالای 30 تأثیر دارد؟ هدف: تعیین اثر بازی­ های واقعیت مجازی بر سلامت ­روانی دختران دارای شاخص توده بدنی طبیعی (BMI) و بالای 30 (چاق) بود. روش: پژوهش از نوع مطالعه نیمه­ تجربی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر غیرتربیت ­بدنی دانشکده فنی و حرفه­ ای دکتر شریعتی بود. از این افراد 20 دختر با BMI طبیعی و 20 دختر با BMI بالای 30 با دامنه سنی 18 تا 20 سال به صورت دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. هر گروه به دو زیرگروه گواه و آزمایش (10 نفره) تقسیم شد. ابزار عبارتند از: پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و 6 هفته بازی­ های واقعیت مجازی با صفحه تعادل وی. تحلیل داده­ ها با روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته­ ها: بازی­ های واقعیت مجازی بر سلامت­ روانی دختران با BMI بالای 30 تأثیر دارد (0/05P<)، اما بازی ­های واقعیت مجازی بر سلامت ­روانی دختران با BMI طبیعی تأثیر ندارد (0/05P<). نتیجه­ گیری: جهت بهبود سلامت­ روانی دختران دارای BMI بالای 30 (چاق) می­  توان از بازی­ های واقعیت مجازی استفاده کرد.

متن کامل [PDF 3393 kb]   (1065 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/11/19 | انتشار: 1398/11/19

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.