دوره 19، شماره 87 - ( بهار 1399(خرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 87 صفحات 328-321 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ، Mkhademi@alzahra
چکیده:   (3359 مشاهده)
زمینه: پژوهش­ های زیادی درباره ارتباط راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی انجام شده است، اما نقش این راهبردها در پیش ­بینی مشکلات هیجانی مورد غفلت واقع شده است. هدف: بررسی مدل ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی در پیش­بینی مشکلات هیجانی در دانش ­آموزان بود. روش: پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان دختر و پسر دوره دوم دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود. 140 نفر (120 نفر دختر و 120 نفر پسر) به شیوه ­ی خوشه­ ای چند مرحله ­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: مقیاس پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه مشکلات هیجانی (مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس) لاوبوند و لاوبوند (1995)، پرسشنامه ذهن ­آگاهی رایان و براون (2003) و پرسشنامه کمال­ گرایی چندبعدی تهران (بشارت، 1386). تجزیه و تحلیل داده­ ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافته ها: راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن ­آگاهی و کمال ­گرایی با مشکلات هیجانی رابطه مثبت دارند (0/05P<). نتیجه گیری: مشکلات هیجانی را می­ توان با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، ذهن­ آگاهی و کمال­ گرایی پیش­ بینی کرد.
متن کامل [PDF 4883 kb]   (1744 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1398/12/7 | انتشار: 1399/1/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.