دوره 19، شماره 88 - ( تابستان1399(تیر) 1399 )                   جلد 19 شماره 88 صفحات 509-503 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد تمام، گروه روانشناسی تربیتی، واحدعلوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران (نویسنده مسئول) . ، Prof.Bahrami114@gmail.com
چکیده:   (2349 مشاهده)
زمینه: پژوهش ­ها در زمینه توجه کودکان دارای نقص توجه و بیش ­فعالی به درمان ­های شناختی رفتاری، نوروفیدبک و دارو درمانی اشاره داشته است. اما آیا آموزش حافظه ­کاری بر توجه این کودکان می ­تواند مؤثر باشد؟ هدف: اثر بخشی آموزش حافظه کاری بر افزایش توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش­ فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه ­تجربی با طرح پیش ­آزمون – پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش ­آموزان پسر دوره سوم دبستان که مراجعه کننده به مرکز باور بودند، بود. 40 دانش­ آموز پسر دوره سوم دبستان به طور داوطلبانه، از میان مراجعان مرکز باور به عنوان نمونه انتخاب شدند. و به صورت تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و کنترل (20 نفری) جایگزین شدند. تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون­ های t – استیودنت انجام شد. ابزار پژوهش عبارتند از: مصاحبه بالینی: (لازاک،2004). مقیاس درجه ­بندی SNAP-IV، سوانسون (1980) پرسشنامه کانرز والدین (فرم تجدید نظر شده)(1999) نرم­افزار آموزش حافظه ­کاری (خدادادی، 1393). یافته ­ها: آموزش حافظه­ کاری به طور معنی­ داری باعث افزایش توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش­ فعالی بود (0/001>P). نتیجه ­گیری: آموزش حافظه­ کاری توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه را افزایش داد.
متن کامل [PDF 574 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1398/12/12 | انتشار: 1399/2/14

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.