دوره 19، شماره 87 - ( بهار 1399(خرداد) 1399 )                   جلد 19 شماره 87 صفحات 311-299 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


استاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، dortajf@gmail.com
چکیده:   (2694 مشاهده)
زمینه: تحقیقات متعددی، اهمیت نیازهای اساسی روانشناختی دانش ­آموزان را مورد مطالعه قرار داده­ اند و به بررسی نقش نیازهای اساسی روانشناختی در ایجاد امید، کارایی، تاب ­آوری و خوش‌بینی، عملکرد تحصیلی، کاهش فرسودگی و ناکارآمدی تحصیلی پرداخته­ اند. اما در مورد رابطه محیط حامی خود پیروی با بهزیستی تحصیلی با نقش واسطه­ ای نیازهای اساسی روانشناختی شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف: رابطه محیط حامی خود پیروی با بهزیستی تحصیلی با نقش واسطه ­ای نیازهای اساسی روانشناختی بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری تمامی دانش‏آموزان پسر دوره متوسطه شهر قائنات در سال تحصیلی 98- 1397 بودند که 380 دانش ­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامه محیط حامی خودپیروی آسور و دیگران (۲۰۰۲)، بهزیستی تحصیلی تومینین - سوینی و همکاران (۲۰۱۲) و مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی لاگواردیا و همکاران (۲۰۰۰). تحلیل داده‌ها با آزمون‌های همبستگی پیرسون، رگرسیون، تحلیل عاملی و معادلات ساختاری انجام شد. یافته­ ها: محیط حامی خود پیروی اثر مستقیم و معنی‌داری بر نیازهای اساسی روانشناختی و بهزیستی تحصیلی و نیازهای اساسی روانشناختی نیز اثر مستقیم و معنی‌داری بر بهزیستی تحصیلی دارد (0/01>P). همچنین محیط حامی خود پیروی از طریق متغیر میانجی نیازهای اساسی روانشناختی اثر غیرمستقیم بر بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دارد (0/01>P). نتیجه­ گیری: افزایش کیفیت محیط‌های حامی خود پیروی سبب ارتقا نیازهای روانشناختی دانش ­آموزان و بهزیستی تحصیلی آنان می ­شود.
متن کامل [PDF 1298 kb]   (7346 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/12 | پذیرش: 1398/12/17 | انتشار: 1399/1/8

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.