دوره 19، شماره 95 - ( زمستان 1399(بهمن) 1399 )                   جلد 19 شماره 95 صفحات 1437-1423 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد تمام ،گروه مشاوره ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی ،تهران،ایران. نویسنده مسئول ، ashafiabady@yahoo.com
چکیده:   (2366 مشاهده)
زمینه: مطالعات متعددی پیرامون اثربخشی برنامه مداخله ­ای تعامل والد - کودک و علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان انجام شده است. اما پژوهشی که به اثربخشی برنامه مداخله­ ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی­ گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی برنامه مداخله­ ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی­ گری هیجان بر علائم اختلال اضطراب جدایی کودکان بود. روش: پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش ­آزمونپس­ آزمون همراه با گروه کنترل یود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­ آموزان دختر پایه اول ابتدایی منطقه 10 (1282 نفر) در سال تحصیلی 99-98 بود. تعداد 30 دانش­ آموز به روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش عبارتند از: مقیاس سنجش اضطراب جدایی (نسخه والد و کودک، هان، هاجینلیان، ایسن، وندر و پینکاس، 2003) و برنامه مداخله ­ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی­ گری هیجان (محقق ساخته، 1398). تحلیل داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تک متغیره انجام شد. یافته­ ها: برنامه مداخله­ ای تعامل والد -کودک مبتنی بر مربی ­گری هیجان به طور معناداری در کاهش ترس از رهایی، ترس از تنهایی، ترس از بیماری و نگرانی از وقوع حوادث خطرناک مؤثر بود (0/01 P<). نتیجه­ گیری: دانش­ آموزانی که در برنامه مداخله­ ای تعامل والد - کودک مبتنی بر مربی ­گری هیجان شرکت کردند نشانه ­های اختلال اضطراب جدایی کمتری داشتند.
متن کامل [PDF 780 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/9 | پذیرش: 1399/4/5 | انتشار: 1399/12/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.