دوره 19، شماره 94 - ( زمستان 1399(دی) 1399 )                   جلد 19 شماره 94 صفحات 1218-1205 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، hamed_moosapur@yahoo.com
چکیده:   (1408 مشاهده)
زمینه: مطالعات پیشین به تبیین رشد خود پرداخته ­اند. اما پژوهشی که به تبیین الگوی مفهومی رشد خود مبتنی بر آثار مولوی پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: هدف این پژوهش تبیین الگوی مفهومی رشد خود مبتنی بر آثار مولانا بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش نظریه تأویل انجام شده است. آثار مورد مطالعه مولوی در این پژوهش ابیات مثنوی، دیوان شمس و گفتار­های فیه ما فیه و ابیاتی از مولانا هماهنگ با عنوان پژوهش بود. تحلیل داده­ ها به روش تحلیل مضمون انجام شد. یافته ­ها: مفاهیم رشدی ارائه شده توسط مولانا را می­ توان در 9 مؤلفۀ اصلی خلاصه کرد که عبارت‌اند از؛ خودیابی، رذیلت­ زدایی، اصالت­خواهی، جهان­ بینی رشدی، پیشرانه ­های رشد، امساک ­های رشد دهنده، مؤلفه­ های اجتماعی رشد و بی­ تعلقی. نتیجه­ گیری: سیر"رشد خود" حرکت به سمتی غیر از درون شخص و خودیابی نیست. رشد کامل باید به خودیابی ختم شود و در مرکزی‌ترین نقطۀ دایره­ "رشد خود"، در بی زمانی و بی­ مکانی آرام گیرد تا بتوان آن را فتح چکاد رشد نامید. انسان‌ها در مراتب مختلفی از طیف گسترده­ ی رشد قرار دارند و رشد کامل نصیب افراد محدودی نظیر پیامبران و اولیا و اوصیاست. البته که راه رشد تا نهایی­ ترین حالت برای بشر قابل دسترسی است و هیچ ­گونه انسدادی به غیر از انسدادهایی که خود شخص برای خودش ایجاد می­ کند در آن وجود ندارد.
واژه‌های کلیدی: مولوی، رشد خود، خودیابی، مثنوی معنوی.
متن کامل [PDF 682 kb]   (1173 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/21 | پذیرش: 1399/3/3 | انتشار: 1399/10/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.