دوره 20، شماره 98 - ( بهار1400(اردیبهشت)، 1400 )                   جلد 20 شماره 98 صفحات 246-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
چکیده:   (1790 مشاهده)
زمینه: دانش­ آموزان با ناتوانی نوشتن دارای نواقصی در حافظه فعال و توجه و بازداری پاسخ هستند، ولی به درمان نواقص این کودکان توجه چندانی نشده است. هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برنامه توان ­بخشی عصب - روانشناختی بر حافظه فعال و بازداری پاسخ دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری نوشتن انجام شد. روش: این پژوهش از نوع نیمه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون - پس­ آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه ­های سوم و چهارم مدارس منطقه 16 شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از میان آنها تعداد 26 نفر به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای چندمرحله­ ای و با توجه به ملاک­ های ورود و خروج به مطالعه، به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (13 نفر) و گروه گواه (13 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش طی 2 ماه، هر هفته 3 جلسه 30 تا 45 دقیقه‌ای، به ­صورت انفرادی در برنامه مداخله‌ای ساند اسمارت (2007) شرکت کردند؛ گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. به­منظور جمع ­آوری اطلاعات از آزمون هوش کودکان (وکسلر، 1991)، آزمون اختلال نوشتن (فلاح چای، 1374)، آزمون­ حافظه فعال برای کودکان (حاف­ بک) (پیکرینگ و گدرکول، 2001) و آزمون بررسی یکپارچگی عملکرد دیداری - شنیداری (سندفورد و ترنر، 1994)، استفاده شد. جهت تحلیل داده­ ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری (مانکوا)، استفاده شد. یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل داده­ های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­ آزمون، بین میانگین نمرات پس­ آزمون آزمودنی های گروه­ های آزمایش و گواه در متغیرهای حافظه فعال و بازداری پاسخ، تفاوت معناداری وجود داشت (0/001 >p). نتیجه­ گیری: در مجموع، می توان گفت که برنامه توان ­بخشی عصب - روانشناختی بر افزایش حافظه فعال و بازداری پاسخ دانش ­آموزان با ناتوانی یادگیری نوشتن مؤثر بود.
 
متن کامل [PDF 570 kb]   (1291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/24 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/1/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.