دوره 20، شماره 99 - ( بهار1400 (خرداد)، 1400 )                   جلد 20 شماره 99 صفحات 404-391 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران ، arezoobodaghi247@gmail.com
چکیده:   (1755 مشاهده)
زمینه: مطالعات بسیاری به بررسی رابطه توانش ­های خودتعیین ­گری با رفتارهای هنجارگریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی پرداخته­ اند. اما پژوهشی که به بررسی اثربخشی آموزش توانش­ های خودتعیین­ گری بر هنجار ­گریزی تحصیلی و درگیری تحصیلی پرداخته باشد، مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش توانش ­های خودتعیین ­گری بر رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و درگیری تحصیلی انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه ­آزمایشی با طرح پیش­ آزمون پس ­آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر بروجن در سال تحصیلی 98-1397 بود. 43 دانش ­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ­ای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مداخله آموزش توانش ­های خودتعیین­ گری (فیلد و هافمن، 1994) در 10 جلسه 60 دقیقه­ ای برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش، شامل پرسشنامۀ هنجارگریزی تحصیلی (کلارک، باربوسا - لیکر، گیل و نوین، 2015) و پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (ریو، 2013) بود. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد، آموزش توانش ­های خود­ تعیین­ گری به طور معناداری منجر به کاهش هنجارگریزی تحصیلی و افزایش درگیری تحصیلی دانش­ آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر بروجن شده است (0/001 =(p. نتیجه ­گیری: براساس یافته­ های پژوهش حاضر آموزش توانش­ های خودتعیین ­گری می­ تواند به منظور کاهش رفتارهای هنجارگریز و افزایش درگیری تحصیلی در محیط ­های آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. به لحاظ کاربردی، می‌توان آموزش توانش­ های خودتعیین ­گری را در برنامه‌ درسی مد نظر قرار داد و محتوای کتاب ­های درسی را بر اساس گام‌های انگیزشی توانش­ های خودتعیین­ گری تدوین نمود.
متن کامل [PDF 662 kb]   (1591 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/14 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/2/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.