دوره 20، شماره 100 - ( تابستان1400(تیر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 100 صفحات 566-551 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران ، j.karami@razi.ac.ir
چکیده:   (1802 مشاهده)
زمینه: اختلال وسواس - ناخودداری یکی از شایع‌ترین و ناتوان‌کننده‌ترین اختلالات روانشناختی است. پژوهش­های زیادی به بررسی اثربخشی درمان ­های شناختی - رفتاری و نسل سوم بر بهبود اختلال وسواس پرداخته‌اند، اما مسئله اصلی این است که درمان­های نوین از جمله تصویرسازی ذهنی دستوری و باز پردازش بر اختلال وسواس زنان تأثیر دارد؟ هدف: این پژوهش با هدف اثربخشی تصویرسازی ذهنی دستوری و باز پردازش بر توانایی ­های شناختی، تحمل آشفتگی و علائم اختلال وسواس - ناخودداری در زنان انجام شد. روش: پژوهش حاضر نیمه­ آزمایشی است. طرح نیمه ­آزمایشی پژوهش حاضر پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زنان 20 تا 45 ساله شهر کرمانشاه در سال 1397 تشکیل ­دادند. نمونه پژوهش 40 نفر از زنان 20 تا 45 ساله بودند که به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در گروه­ های آزمایشی و گواه گمارده شدند. برای جمع ­آوری داده ­ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته، مقیاس وسواس - ناخودداری ییل -براون گودمن (1986)، پرسشنامه توانایی­ های شناختی نجاتی (1392) و مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و همکاران (2005) استفاده شد. گروه آزمایشی 12 جلسه 90 دقیقه ­ای تصویرسازی ذهنی دستوری و باز پردازش مبتنی بر روی­ آورد اوشا و موران (2019) را به‌صورت هفته­ ای یک‌بار دریافت کردند و گروه گواه مداخله ­ای دریافت نکرد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته با اندازه ­گیری مکرر تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس آمیخته با اندازه­ گیری مکرر نشان داد که تصویرسازی ذهنی دستوری و باز پردازش بر کاهش مشکلات شناختی و علائم وسواس - ناخودداری و افزایش تحمل آشفتگی مؤثر است (0/001 P). نتیجه گیری: بر اساس یافته ­های این تحقیق و با توجه به اینکه الگوی درﻣﺎنی تصویرسازی ذهنی دستوری ﺑﺮ تصاویر، اﺣﺴﺎﺳﺎت، خاطرات آزاردهنده و بازسازی شناختی متمرکز است می­توان از آن به‌عنوان یک مداخله اثربخش در کنار سایر مداخلات درمانی برای بیماران مبتلا به وسواس - ناخودداری استفاده کرد.
متن کامل [PDF 794 kb]   (958 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/28 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/3/9

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.