دوره 20، شماره 97 - ( بهار1400(فروردین)، 1400 )                   جلد 20 شماره 97 صفحات 62-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، vahedi117@yahoo.com
چکیده:   (1341 مشاهده)
زمینه: قلدری به‌عنوان یکی از مسائل حل‌نشده در مدارس، پیامدهای نامطلوبی به بار می‌آورد، در ارتباط با قلدری عواملِ مؤثر نظیر بی‌تفاوتی اخلاقی حائز اهمیت است. با این ‌وجود مطالعۀ کیفی که به تدوین مدل بی‌تفاوتی اخلاقی و قلدری بپردازد انجام نشده است. هدف: کشف عوامل زمینه‌ای، فرآیندی و پیامدیِ بی‌تفاوتی اخلاقی در قلدری بود. روش: رویکرد پژوهش حاضر، کیفی با روش نظریه زمینه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر دورۀ متوسطۀ اول و دوم در شهر ابهر بود. از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 17 دانش‌آموز، با میانگین سنی 5/15 سال در طی سال تحصیلی 98-97 انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مطالعۀ حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و تحلیل داده‌ها بر اساس روش‌شناسی کوربین و اشتراوس (2008) استفاده از نرم‌افزار ATLAS.ti 8 نسخۀ 2017 انجام شد. یافته‌ها: از میان 630 کد اولیه، 19 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی به دست آمد. نتایج حاصل نشان داد که طبقۀ مرکزی باورها و نگرش کارکردی به قلدری، تحت تأثیر عواملِ زیربنایی شامل تجربه‌های تعیین گر و جوّ خشونت و قلدری و عوامل فرآیندی شامل ادراک شناختی هیجانی ضعیف، ادراک اجتماعی معیوب و اِسنادهای بیرونی قرار دارد. نتیجه‌گیری: عوامل زمینه‌ای، فرآیندی و مقوله‌های مرتبط، منجر به استفاده از مکانیسم بی‌تفاوتی اخلاقی در ارتکاب قلدری را می‌شود.
متن کامل [PDF 667 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/17 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1399/12/2

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.