دوره 20، شماره 102 - ( تابستان1400(شهریور)، 1400 )                   جلد 20 شماره 102 صفحات 835-823 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


استاد ممتاز، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، afrooz@ut.ac.ir
چکیده:   (1608 مشاهده)
زمینه: نظریه گاردنر، پایه و اساسی را برای تشخیص توانایی‌ها و استعدادهای متفاوت پی‌ریزی می‌کند؛ اما ارزیابی هوش‌های چندگانه کاری بسیار دشوار است و ابزارهای موجود از درستی‌آزمایی و قابلیت اعتماد مطلوبی برخوردار نیستند و بر اساس فرهنگ ایرانی طراحی نشده‌اند. هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی و انطباق مؤلفه‌های سنجش هوش‌های چندگانه با نگاه بومی برای دانش‎آموزان دوره اول ابتدایی بود. روش: طرح حاضر از نظر هدف جزو طرح‌های تحقیق و توسعه و از نظر شیوۀ گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی است. جامعۀ آماری را معلمان دورۀ اول مقطع ابتدایی شاغل به تدریس در سال 1399 در شهرستان تهران تشکیل می‌دهند که از آن میان، 318 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هشت مؤلفه‌ای بر اساس روش تعمیم‌یافته کمترین مجذورات و روش ایکوامکس مناسب‌ترین و ساده‌ترین ساختار برای این داده‌ها است. تحلیل عاملی تأییدی نشانگر آن بود که ساختار تحلیل عاملی اکتشافی از شاخص‌های مناسب‌ برازش برخوردار است. افزون بر آن، خرده مقیاس‌ها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردارند و دامنۀ آنها بین0/79 (هوش موسیقیایی) تا 0/92 (هوش بین فردی) است. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که با توجه به ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوب فرم معلم مقیاس هوش‌های چندگانه برای دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی، از آن می‎توان برای شناسایی هوش‌های چندگانه دانش‌آموزان در مجموعه‌های آموزشی در جامعه ایرانی استفاده کرد.
متن کامل [PDF 786 kb]   (1145 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/26 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.