پیام خود را بنویسید
دوره 20، شماره 105 - ( پاییز 1400(آذر)، 1400 )                   جلد 20 شماره 105 صفحات 1650-1631 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rokhfard M, Sajjadian I, Ghamarani A. (2021). Meta-analysis of process- oriented motor interventions (sensory integration, perceptual-motor and neuro developmental) on children's motor skills. Journal of Psychological Science. 20(105), 1631-1650. doi:10.52547/JPS.20.105.1631
URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-972-fa.html
رخ فرد مسلم، سجادیان ایلناز، قمرانی امیر. فراتحلیل مداخله های حرکتی فرآیند - محور (یکپارچگی حسی، ادراکی - حرکتی و رشدی - عصبی) بر مهارت‌های حرکتی کودکان مجله علوم روانشناختی 1400; 20 (105) :1650-1631 10.52547/JPS.20.105.1631

URL: http://psychologicalscience.ir/article-1-972-fa.html


دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان( خوراسگان) ، اصفهان، ایران( نویسنده مسئول) ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده:   (1534 مشاهده)
زمینه: با توجه به اهمیت مهارت‌های حرکتی در رشد و فراگیری کودکان، پژوهش‌های زیادی به بررسی اثربخشی مداخله‌های حرکتی فرآیند - محور در این زمینه پرداخته‌اند، اما آیا این مداخله­ ها مؤثر بوده ­اند؟
هدف: هدف پژوهش حاضر فرا‌‌‌‌‌‌‌‌تحلیل اثربخشی مداخله­ های حرکتی فرآیند - محور بر مهارت­های حرکتی کودکان بود.
روش: در این پژوهش از فراتحلیل به عنوان ابزاری جهت تعیین، جمع‌آوری، ترکیب و خلاصه کردن یافته‌های پژوهشی مرتبط با مداخله‌های فرآیند - محور بر مهارت‌های حرکتی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی پژوهش­ های انجام شده در حوزه مداخله‌های فرآیند - محور در محدوده سال­های 1387 تا 1398 برای مقالات فارسی و 2011 تا 2020 برای مقالات لاتین بود، بدین منظور 31 پژوهش (19 مقاله فارسی و 12 مقاله لاتین) که از لحاظ روش شناختی مورد تأیید بود به عنوان نمونه آماری، انتخاب و فراتحلیل روی آن‌ها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فرا تحلیل بود.
یافته­ ها: نتایج نشان داد میزان اندازه اثر مداخله‌های حرکتی فرآیند - محور بر مهارت­های حرکتی کودکان 0/42 است که بر اساس جدول تفسیر کوهن به معنی اندازه اثر متوسط می‌باشد (0/1 p<).
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت براساس نتایج این فراتحلیل؛ مداخله­ های حرکتی فرآیند - محور می‌توانند در بهبود مهارت­ های حرکتی کودکان مؤثر باشند.
متن کامل [PDF 1058 kb]   (658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/3 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/9/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط مجوز کرییتیو کامنز (CC BY-NC-ND) قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وبگاه متعلق به مجله علوم روانشناختی است.

طراحی و برنامه‌نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC-ND 4.0 | Journal of Psychological Science

Designed & Developed by : Yektaweb

Creative Commons License
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)